بررسی و نقد نظریه دلالت اقناعی معجزات

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

در اندیشه دینی پدیده معجزات یکی از مهم‌ترین دلایل اثبات نبوت است. در میان اندیشمندان اسلامی در خصوص نوع دلالت معجزات بر اثبات نبوت دو دیدگاه کلی وجود دارد. به نظر برخی دلالت معجزات از نوع دلالت‌های عقلی است. در مقابل برخی از آنان بر این عقیده هستند که هیچ‌گونه رابطه منطقی میان معجزه و مدلول آن وجود ندارد و معجزه دلیل اقناعی در صدق ادعای نبوت محسوب می‌گردد. در این پژوهش تلاش شده است تا دیدگاه کسانی که معجزات را دلیل اقناعی بر اثبات نبوت می‌دانند و منکر رابطه منطقی میان معجزه و صدق ادعای نبوت هستند مورد بررسی و نقد قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم
ابن رشد، محمد بن احمد، الکشف عن مناهج الادله، مقدمه و شرح دکتر جابری، بیروت: مرکز الدراسات الوحده العربیه، 1998 م.
امام الحرمین، عبد الملک بن عبد الله، الارشاد الی قواطع الادله فی اصول الاعتقاد، بیروت: دارالکتب العلمیه، چاپ اول، 1416 ق.
ایجی، میر سید شریف، شرح المواقف، قم: الشریف الرضی، 1325.
آمدی، علی بن محمد، ابکار الافکار فی اصول الدین، تحقیق احمد محمد مهدی، قاهره: دارالکتب، 1423 ق.
شریعتی، علی، اسلام شناسی، تهران: چاپخش، 1363.
صدر، محمدباقر، الدروس فی علم الاصول، بیروت، دارالکتب اللبنانی، 1987 م.
صدر، محمدباقر، مبانی منطقی استقراء، مترجم احمد فهری زنجانی، بی‌جا: اسلامی، 1395 ق.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، شرح اصول الکافی، تصحیح محمد خواجوی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ اول، 1366.
طوسی، محمد بن حسن، الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد، بیروت: دارالاضواء، 1406 ق.
غزالی، محمد بن محمد، مجموعة رسائل الامام الغزالی، بیروت: دارالفکر، چاپ اول، 1416 ق.
فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی، انوار الحکمه، قم: انتشارات بیدار، چاپ اول، 1425 ق.
قاضی عبدالجبار بن احمد، شرح الاصول الخمسه، بیروت: دار احیاء التراث، 1422 ق.
نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، تجرید الاعتقاد، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1407 ق.
Kein, ‘Certainty’ (2000). in A Companion to Epistemology, Ed. Jonatan, Dancy and Ernest. Sosa, Oxford, Blackwell, 2000
CAPTCHA Image