The Relational Role of Infallibility in the Affairs of Prophecy and the Analysis of the Layers of Affairs of Prophecy in the Scope of Revelation

Document Type : علمی پژوهشی

Author

Department of Education, Cultural Center of Ayatollah Taleghani Campus, Qom, Iran

Abstract

Prophets have different functions in different dimensions of their duties. Prophethood and infallibility are closely related to each other, because according to most Muslims, every prophet should, at least partially, have the ability to avoid sins and mistakes. By proving the foundations of infallibility, the validity of the prophets’ words, actions and silent approvals will be meaningful and the correctness of receiving and spreading revelation will be established. The purpose of this article is to achieve the pattern of prophecy affairs in the scope of revelation and its layers and to present the connections between infallibility and prophecy based on verses and traditions, which has been conducted through qualitative research using the database method with the help of MAXQDA software based on open, axial, and selective coding. The result is a model that includes all types of functional affairs of prophecy before, during and after the revelation, which is made up of different sub-layers but homogeneous in terms of level and component. The findings of the research show that the different affairs of prophecy, such as receiving the revelation, guidance, teaching and reciting verses, calling to monotheism, staying away from idolatry and tyranny, cultivating souls, bringing good tidings, warning, etc. are can be categorized in three major components: “affairs before the revelation”, “affairs during the revelation” and “affairs after the revelation”. Such functions reveal the unbreakable connection between infallibility and prophecy. Some of the types of relationship between infallibility and prophecy that they bring about are as follows: infallibility causes the prophet to deserve the position of prophecy, infallibility preserves prophecy, infallibility is necessary in receiving, spreading, and stating the revelation, so that what is delivered to people is identical to what has been received by the prophet, and the last, infallibility covers the whole life of the prophet.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
نهج البلاغة، شریف الرضی، محمد بن حسین، تصحیح: صبحی صالح، مؤسسة دارالهجرة،  قم، 1414ق.
آذربایجانی، نفیسه، شکرانی، رضا، لطیفی، مهدی، «الگوی تأثیر قلب بر سامانۀ تفکر از منظر روایات بر اساس روش داده‌بنیاد»، علوم حدیث، شمارۀ 88، 1397، صص3-32.
ابن‌اثیر، مجدالدین، النهایة فی غریب الحدیث و الاثر، چ4، مؤسسۀ اسماعیلیان، قم، 1364.
ابن‌انباری، ابوبکر، الزاهر فی معانی الکلمات الناس، چ1، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1421ق.
ابن‌سینا، ابوعلی حسین بن عبداللّه، الشفاء( الالهیات)، مکتبة آیت‌اللّه المرعشى، قم، 1404ق.
ابن‌فارس، ابوحسین احمد، مقاییس اللغة، مکتب الاعلام الاسلامی، بیروت، 1404ق.
ابن‌منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، چ3، دار صادر، بیروت، 1414ق.
ابن‌نُعمان، (شیخ مفید) محمد بن محمد، ‏تصحیح اعتقادات الإمامیة، چ1، المؤتمر العالمی للشیخ المفید، قم، 1413ق.
ابن‌میثم البحرانی، میثم بن علی، قواعد المرام فی علم الکلام، چ1، مطبعة مهر، قم، 1398ق.
افغانى‏، سیدجمال‌الدین، التعلیقات على شرح العقائد العضدیة، دکتر عماره‏، نرم‌افزار نور، کتابخانۀ کلام اسلامی، 1423ق‏.
ایجی، قاضی عضدالدین، المواقف(با شرح جرجانی)، چ1، دارالکتب العلمی، بیروت، 1419ق.
بغدادى‏، عبدالقاهر، أصول الإیمان‏، دار المکتبة الهلال، بیروت، ‏2003م.
تمیمى آمدى، ‏عبدالواحد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم‏، دفتر تبلیغات، قم، 1366.
جوادی آملی، عبداللّه، تفسیر موضوعی قرآن کریم، چ1، نشر اسراء، قم، 1379.
حلّی(علامه)، ابومنصور حسن بن یوسف، مناهج الیقین فی أصول الدین، چ1، دارالاسوة، تهران، 1415ق.
حلّی(علامه)، ابومنصور حسن بن یوسف،کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، تحقیق و تعلیقه: حسن حسن‌زاده آملی، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، 1413ق‏.
دیلمى، شیخ حسن، إرشاد القلوب إلى الصواب‏، شریف رضى‏ قم، ‏1412ق‏.
رازی(امام فخر)، ابوعبداللّه محمد بن عمر، ،التفسیر الکبیر، بیروت: دار احیاء التراث العربی،1420ق.
رازی(امام فخر)، ابوعبداللّه محمد بن عمر، المحصّل، چ1، مکتبه دارالتراث العربی، قاهرة، 1411ق.
زحیلى، وهبة بن مصطفى، التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج، دارالفکر المعاصر، بیروت، دمشق، 1418ق.
سیوری حلّی، (فاضل) مقداد بن عبداللّه‏، اللوامع الإلهیة فی المباحث الکلامیة، تحقیق و تعلیق: شهید قاضى طباطبائى، چ2، دفتر تبلیغات اسلامى‏، قم، 1422ق.
سیوری حلّی، (فاضل) مقداد بن عبداللّه، الأنوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریة، تحقیق: على حاجى‌آبادى، عباس جلالى‌نیا، چ1، مجمع البحوث الإسلامیة، مشهد،‏1420ق.
شهرستانی، عبدالکریم‏، نهایة الاقدام فی علم الکلام، تحقیق: احمد فرید مزیدى، مکتبة المتنبی، قاهرة، 1425ق.
صدرالمتألهین شیرازی، محمد بن ابراهیم، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، چ3،‏ دار احیاء التراث، بیروت، ‏1981م‏.
صدرالمتألهین شیرازی، محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکریم، انتشارات بیدار، قم، 1366.
طباطبایی(علامه)، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین، قم، 1417ق.
طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، دارالتراث، بیروت، ۱۳۸۷ق.
طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تحقیق: سیداحمد حسینى، کتابفروشى مرتضوى، تهران، 1375.
طوسی(شیخ)، ابوجعفر محمد بن الحسن، الإقتصاد فی ما یتعلّق بالإعتقاد، دارالاضواء، بیروت، 1406ق.
عبدالجبار(قاضی)، شرح الأصول الخمسة، چ1، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ا1422ق.
قمى، (شیخ) عباس، یازده رساله‏، کنگرۀ بزرگداشت محدث قمى، قم، بی‌تا.
قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی، چ3، دارالکتاب‏، قم، 1404ق.
کلینی، محمد بن یعقوب ابن اسحاق، اصول الکافی، چ4، دارالکتب اسلامیة، تهران، 1315.
لاهیجى، عبدالرزّاق بن على(1372)، سرمایه ایمان در اصول اعتقادات، تصحیح صادق لاریجانى، تهران: انتشارات الزهراء.ماوردى‏، ابوالحسن، أعلام النبوة، مکتبة الهلال، بیروت، ‏1409ق‏.
ماوردى‏، ابوالحسن، أعلام النبوة، مکتبة الهلال، بیروت، ‏1409ق‏.
مصباح یزدی، محمدتقی، راه و راهنماشناسی، چ2، مؤسسۀ امام خمینی(ره)، قم، 1379.
مجلسی(علامه)، محمدباقر، بحار الانوار، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404ق.
شریف مرتضی، تنزیه الانبیاء، الشریف الرضی، قم، 1250ق‏.
CAPTCHA Image