Epistemological Explanation of Change (Deconstructive Analysis of Change and Motion)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor and Faculty Member, Department of Educational Sciences (Philosophy and Islamic Education), Payame Noor University

2 kerman university

Abstract

The purpose of this research is to explain the time based on the structuralist view of substantial movement. This analysis has been done with the method of demolition. Deconstructing is rereading and analyzing any subject through decentralizing it and obtaining the dimensions which are usually ignored. In general, the theories of time are divided into two categories: theories of essential change, which attribute change only to the appearances, names, and superficial layers of the system of existence and all its phenomena, and theories that consider time as a result of substantial movement and the fundamental change and transformation of the phenomena. When the themes contained in the former view are challenged, the structuralist view of transcendent and purposeful substantial movement could find a way to emerge. According to this approach, all the phenomena of existence and especially human being, due to their existential need and poverty, are moving in the path of the One. The centrality of this view has implications for education and training: education will enjoy a more religious nature; the universe, based on its inherent poverty and substantial change, needs a guardian who constantly creates and innovates in order to shape the momentary identity of the world and man; and the last, universe will enjoy the essential origination (not temporal origination or eternal existence).

Keywords

Main Subjects


القران الکریم، ترجمه آیت‌اللّه مکارم شیرازی: مدرسه الامام علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه‌السلام)، قم، 1386.
اخوان نبوی، قاسم، «نقد و بررسی همسان‌انگاری نظریۀ تکامل و حرکت جوهری»، قبسات، سال 23، پاییز 1397، صص109-128.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین، «رابطۀ نفس و بدن»، الهیات وحقوق، شمارۀ 24، تابستان 1386، صص3-20.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، چ8، حکمت، تهران، 1389.
امیدی، مهدی، «نتایج فلسفی – تربیتی حرکت جوهری نفس»، 1397.
باقری، خسرو، رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، 1389.
بهادری، سعید و همکاران، «مطالعۀ موردی در روش‌شناسی پژوهش واسازی به‌عنوان یک پژوهش کیفی»، پژوهش در علوم انسانی، سال دهم، شماره دوم، پیاپی20، پاییز و زمستان 1398، صص53-66.
داوری اردکانی، رضا، ما و تاریخ فلسفه اسلامی، چ1، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اندیشه اسلامی، تهران، 1389.
خسرونژاد، مرتضی و همکاران، «نظریۀ حرکت جوهری: پیامدهای فلسفی و تربیتی»، اندیشۀ دینی، پیاپی 29، زمستان 1378، صص91-116.
دهقانی، رضا و همکاران، «بررسی مفهوم زمان نااصیل (مبتذل) در هستی‌شناسی بنیادین هایدگر و ناکامی وی در فراروی از فهم مابعدالطبیعی»، پژوهش‌های هستی‌شناختی، سال چهارم، شمارۀ 7، بهار و تابستان 1394، صص1-22.
رجبی، احمد و همکاران، «تناهی آغازین زمانمندی و گشودگی دازاین در وجود و زمان هایدگر» فلسفه، سال 44، شمارۀ 2، پاییز و زمستان 1395، صص27-45.
رستمی جلیلیان، حسین، «بررسی ریشه‌ها و زمینه‌های تطبیق تفسیر زمان در اندیشۀ برگسون و ملاصدرا»، اندیشۀ دینی، پیاپی 42، بهار 1391، صص97-118.
شاقول یوسف و همکاران، «دریدا: واسازی، از نقد مابعدالطبیعه غربی تا سیاست، غرب‌شناسی بنیادی»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان 1389، صص117-197.
شیرازی، صدرالمتألهین، تفسیر قرآن الکریم، الطبعه الثانیه، انتشارات بیدار، قم، 1415ق،.
شیرازی، صدرالمتألهین، الشواهد الربوبیه، چ2، مرکز نشر دانشگاهی، مشهد،1360.
شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا)، المشاعر، انستیتو ایرانشناسی پاریس، تهران، 1964/1342.
شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا)، الشواهد الربوبیه، دانشگاه مشهد، مشهد، 1364.
شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا)، مشاعر، ترجمه: دکتر کریم مجتهدی، چ1، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1381.
شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا)، شرح اصول کافی، نشر موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، 1363.
شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا)، تفسیر القرآن الکریم، الطبعه الثانیه، انتشارات بیدار، قم، 1410ق.
عبودیت، عبدالرسول، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، 3ج، چ4، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، مرکز تحقیقات و توسعه علوم انسانی و موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره)، تهران، 1390.
قربانی، قدرت‌اللّه، «مبدا و معاد انسان در پرتو حرکت جوهری ملاصدرا»، فصلنامه علمی– پژوهشی دانشگاه قم، سال هشتم، شمارۀ دوم، 1393، صص
کاپلستون، فردریک، فرهنگ و تاریخ فلسفه غرب، دکارت، مترجم: علی کرباسی زاده اصفهانی، مؤسسۀ انتشارات مدینه، 1396.
کریمی گیلده و همکاران، «واسازی مفهوم تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و نقد آن از منظر رویکرد بازسازی»، مجلۀ پژوهش‌نامۀ مبانی تعلیم و تربیت، سال 6، شمارۀ 1، بهار و تابستان 1395، صص69-82.
محمدپور، احمد، روش تحقیق معاصر در علوم انسانی، ققنوس، تهران، 1396.
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار؛ ج5 و 11-10، مؤسسۀ انتشارات، تهران، 1375.
ملکوتی‌خواه، مریم و همکاران، «تفسیر انسان بر اساس حرکت جوهری»، نشریۀ حکمت اسرا، شمارۀ 21، پاییز1393، صص57-78.
نجفی فرا، مهدی، «زمان در پدیدارشناسی وجودی هایدگر و آنتولوژی صدرایی»، پژوهش‌های هستی‌شناختی، سال چهارم، شمارۀ 7، بهار و تابستان 1394، صص41-57.
نصر، محمدجواد، «تبیین حرکت جوهری جیلی و ارادی انسان»، آیینۀ معرفت، تابستان 1398، صص61-82.
نظری، احسان و همکاران، «زمانمندی در اندیشۀ متقدم هایدگر»، پژوهش‌های فلسفی، سال 13، شمارۀ 27، تابستان 1398، صص378-397.
نجبا، نفیسه، «تحلیل انتقادی تفسیر ماهوی از حرکت جوهری؛ مقایسه دیدگاه ابن‌سینا و ملاصدرا»، پژوهش‌های مابعدالطبیعی، سال اول، شمارۀ 2. پاییز و زمستان 1399، صص161-178.
Change and Inconsistency First published Wed Dec 18, 2002; substantive revision Thu Feb 13, 2020.
Jacques Derrida(1981) Deconstruction and Philosophy, John Sallis (editor, Published by University of Chicago Prees. 1981-01-15, Chicago (1989)
Heidegger, Martin, (1973), Kant und das Problem der Metaphysik (GA. 3), F.W. von Herrmann(Hrsg.), Frankfurt am Main,Vittorio Klossterma
Heidegger, M. (1975a) Gesamtausgabe 5: Holzwege, Frankfurt am Main, Vittorio Klostermann.
Kehily, M. J. (2009). An introduction to childhood studies. UK: McGraw-Hill Education/Open University Press
Reijen, Willem van, (2009), Martin Heidegger, Wien, UTB.
Sikirivwa, Mawazo Kavula .(2020), DECONSTRUCTION THEORY AND ITS BACKGROUND, American Journal of Humanities and Social Sciences Research (AJHSSR) e-ISSN :2378-703X Volume-4, Issue-4, pp-44-72 www.ajhssr.com  Research Paper
Wang, Demin (2021)Deconstruction as a Methodology and a Way of Thinking, A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Fine Arts (Communications Design) School of Design Pratt Institute.
 
CAPTCHA Image