The knowledge of Qur’an interpretation, like any other knowledge, makes use of and is helped by logics. Given the increasing growth of various branches of logics, using any logic would have its impact on the knowledge of interpretation and its outcomes. One of the new approaches of logics is fuzzy logic, which is polyvalent, contrary to the bivalent classic logic. Using fuzzy logic does not only mean not denying the classic logic, but it also finds meaning and value next to
the classic logic. Fuzzy logic can help interpreters understand, explain, and apply the graded and spectral concepts in their arguments. According to the classic logic, an individual is either faithful or is not faithful; but according to the fuzzy logic, various states can be defined about the relation of a person with the phenomenon of faith: someone who does not have faith at all; someone who has weak faith; someone who has average faith; and someone who has a strong faith. In this writing, besides fuzzy logic in one concept, mention has also been made of fuzzy matrix. Fuzzy glimpse at some concepts, in which the element of graduation, strength, and weakness is effective in understanding and explaining them, would give the Qur’an scholars more freedom in interpretation of the Holy Qur’an and would pave the ground further for the expansion and deepening of the Holy Qur’an’s doctrinal knowledge
خادمی زارع، حسن و محمد باقر فخرزاد، «شناسایی و تحلیل کاربرد منطق و سیستمهای فازی در قرآن کریم»، اندیشۀ نوین دینی، قم، سال 8، شمارۀ31، زمستان 1391، صص 92- 79.
خسروپناه، عبدالحسین، فلسفۀ فلسفۀ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، 1389.
دارابی، علیرضا و فلاحی، اسدالله، «آیا می توان خواجه نصیرالدین طوسی را معتقد به منطق سه ارزشی دانست؟»، متافیزیک، اصفهان، دورۀ جدید، شمارۀ 1و2، بهار و تابستان1388، صص 128- 115.
رضایی اصفهانی، محمد علی، منطق تفسیر قرآن، مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی، قم، 1390.
زحیلی، وهبه بن مصطفی، التفسیر المنیر فی العقیده و الشریعه و المنهج، دارالفکر المعاصر بیروت،1418.
شیرازی، صدرالمتالهین، تفسیر القرآن الکریم، تصحیح: شیخ محمد جعفر شمس الدین، دارالتعارف للمطبوعات، بیروت، 1419.
شیروانی، علی، «امکان استقبالی و تعین صدق در گزاره های ناظر به آینده»، پژوهشهای فلسفی-کلامی، ش 24، 1384.
صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، انتشارات فرهنگ اسلامی، قم،1365.
العک، خالد عبدالرحمن، اصول التفسیر و قواعده، دارالنفائس، بیروت، 1406.
غالب، حنا، کنز اللغه العربیه: موسوعه فی المترادفات و الاضداد و التعابیر، مکتبه لبنان ناشرون، بیروت،2003.
غروی نائینی، نهله و حامد مصطفوی فرد، «تحلیلی جامع نسبت به مسئلۀ «ضرب النساء : بازخوانی راهکار ارئه شده در آیۀ نساء/34 برای حل بحران نشوز»، فصلنامۀ زن: خانواده و حقوق (تحقیقات زنان)، تهران، سال 5، شمارۀ 4، زمستان 1390، صص 41- 9.
فاکر المیبدی، محمد، قواعد التفسیر لدی الشیعه و السنه، المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه، تهران، 1428.
فخر رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، دار الاحیاء التراث العربی، بیروت، 1420.
فضل الله، سید محمد حسین، من وحی القرآن، دارالملاک للطباعه و النشر، بیروت، 1419.
قرشی، سید علی اکبر، احسن الحدیث، بنیاد بعثت، تهران، 1377.
کاشانی، ملافتح الله، منهج الصادقین فی الزام المخالفین، کتابفروشی محمد حسن علمی، تهران، 1336.
گنابادی، سلطان محمد، بیان السعاده فی مقامات العباده، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، 1408.
مختار عمر، احمد، علم الدلاله، عالم الکتب، قاهره، 1998.
مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش فلسفه، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 1368.
مغنیه، محمد جواد، الکاشف، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1424.
Ahmadzadeh, S. M., & Zahiri, M. (2018). Dynamometry of Fuzzy Logic in the Interpretation of the Holy Qur’ān. Essays in Philosophy and Kalam, 50(2), 9-31. doi: 10.22067/philosophy.v50i2.61582
MLA
Sayyed Mostafa Ahmadzadeh; Majid Zahiri. "Dynamometry of Fuzzy Logic in the Interpretation of the Holy Qur’ān", Essays in Philosophy and Kalam, 50, 2, 2018, 9-31. doi: 10.22067/philosophy.v50i2.61582
HARVARD
Ahmadzadeh, S. M., Zahiri, M. (2018). 'Dynamometry of Fuzzy Logic in the Interpretation of the Holy Qur’ān', Essays in Philosophy and Kalam, 50(2), pp. 9-31. doi: 10.22067/philosophy.v50i2.61582
VANCOUVER
Ahmadzadeh, S. M., Zahiri, M. Dynamometry of Fuzzy Logic in the Interpretation of the Holy Qur’ān. Essays in Philosophy and Kalam, 2018; 50(2): 9-31. doi: 10.22067/philosophy.v50i2.61582
Send comment about this article