Evaluating the provability of God in Kant's philosophy

Document Type : علمی پژوهشی

Author

PhD student of Islamic philosophy and theology, Qom University

Abstract

In order to find a way to analyze metaphysics, Kant introduced four types of theorems in his philosophy. After analyzing these theorems, only post-analytic theorems can be considered as a general title for all theorems and a more accurate way to measure external truth and falsehood. Presented theorems. Since metaphysical theorems are also present in post-analytic theorems, the truth of metaphysical theorems does not need to be referred to the outside world, and the rest of the theorems are determined to be true or false, depending on whether their predicate is sensory or inductive. .The fruit of a posteriori analytic theorems in proving metaphysics is due to the need for a posteriori perception of "existence", followed by the provability of God with metaphysical theorems that are certain and in accordance with reality in which there is no possibility of inaccuracy.This study has an analytical and critical view of Kant's philosophy and has tried to start in a chain of its theorems and defects in order to find the serious flaw in Kant's philosophy that has prevented the presentation of proof to prove God, and not only metaphysics. Introduce something supernatural but also scientifically provable and certain and without the need to measure truth and falsehood.

Keywords

Main Subjects


ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله، المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدا... نورانى، انتشارات موسسه مطالعات اسلامى دانشگاه مک گیل با همکارى دانشگاه تهران، تهران ، 1363.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله، الاشارات و التنبیهات، البلاغة، تهران، بی­تا
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله، شفاء(الهیات)، مرعشی نجفی، قم، 1404ق..
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله، منطق المشرقیین، مرعشی نجفی، قم، 1405ق.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله، برهان شفا، ترجمۀ مهدی قوام صفری،فکرروز، تهران، بی‌تا.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین، ماجرای فکر فلسفی در اسلام، طرح نو، تهران، 1390.
آپل، ماکس، شرحی بر تمهیدات کانت، مقدمه‏ای به فلسفۀ انتقادی، ترجمۀ محمدرضا حسینی بهشتی،مرکز نشر دانشگاهی، تهران، 1375.
احمدی، احمد، بن‌لایه‌های شناخت، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی، تهران، 1388.
اکرمی، موسی، کانت و مابعدالطبیعه، گام نو، تهران، 1399.
اسکروتن،راجر، کانت،ترجمۀ علی پایا، طرح نو، تهران، 1375.
چالمان، ای اچ، چیستی دانش تجربی،بوستان کتاب، قم 1390.
حقی،علی، روش شناسی علوم تجربی، سعاد، تهران، 1384.
حلی، حسن بن یوسف، الجوهرالنضید، چ5، بیدار، قم، 1371.
دکارت،رنه، تأملات در فلسفه اولی، احمد احمدی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، 1389.
دادجو، ابراهیم، مابعدالطبیعه از نگاه ارسطو و ابن‌سینا، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، تهران، 1390.
دهباشی، مهدی، پژوهشی تطبیقی در هستی‌شناسی و شناخت‌شناسی صدرا و وایتهد، علم، تهران، 1386.
راسل، برتراند، مسائل فلسفه، ترجمۀ منوچهر بزرگمهر، خوارزمی، تهران، 1392.
طباطبائى، سیدمحمدحسین، نهایة الحکمة، قم: مؤسسة النشر الاسلامى لجماعة المدرسین، 1362.
طباطبائى، سیدمحمدحسین، اصول فلسفه و رئالیسم، صدرا، تهران، 1390.
طباطبائى، سیدمحمدحسین، اصول فلسفه و رئالیسم، جامعۀ مدرسین، قم، 1359.
طوسی، نصیرالدین، اساس الاقتباس، چ3، دانشگاه تهران، تهران،  1375.
عبدالکریمی، بیژن، هایدگر و استعلا، نقد فرهنگ، تهران، 1381.
کانت، ایمانوئل، تمهیدات، ترجمۀ غلامعلی حداد عادل، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، 1376.
کانت، ایمانوئل، سنجش خرد ناب، ترجمه میرشمس الدین ادیب سلطانی، امیرکبیر، تهران، 1367.
کانت، ایمانوئل، نقد عقل محض، ترجمه بهروز نظری، ققنوس، تهران، 1394.
کاپلتسون، فردریک چارلز، تاریخ فلسفۀ غرب، ترجمۀ امیر جلال الدین اعلم، سروش، تهران، 1399.
کورنر، اشتفان، فلسفۀ کانت، ترجمۀ عزت الله فولادوند، خوارزمی، تهران، 1367.
گمپرتس، تئودور، متفکران یونانی،ترجمۀ محمد حسن لطفی، انتشارات خوارزمی، تهران، 1375.
مصباح یزدی، محمدتقی، تعلیقة علی نهایة الحکمة، مؤسسۀ در راه حق، قم، 1405ق.
مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، بین الملل، تهران، 1396.
مظفر، محمدرضا، المنطق، دارالتعارف للمطبوعات، قم، بی‌تا.
فروغی، محمدعلی، سیرحکمت در اروپا، هرمس، تهران، 1389.
فولکیه، پل، فلسفۀ عمومى، ترجمۀ یحیى مهدوى، دانشگاه تهران، تهران، 1396.
مجتهدی، کریم، فلسفۀ نقادی کانت، چ1،هما، تهران، 1363.
مطهری، مرتضی، آشنایی با علوم اسلامی، صدرا، تهران، 1376.
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، صدرا، تهران، 1390.
مطهری، مرتضی، شرح منظومه، صدرا، تهران، بی‌تا.
مطهری، مرتضی، حرکت و زمان در فلسفۀ اسلامی، انتشارات حکمت، تهران، 1371.
ملاصدرا، محمدبن‌ابراهیم، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، دار إحیاء التراث، بیروت، 1981م.
ملاصدرا، محمدبن‌ابراهیم، رسالۀ تصور و تصدیق، ترجمۀ مهدی حائری یزدی، چ2، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، تهران، 1383.
ملاصدرا، محمدبن‌ابراهیم، المشاعر، ترجمه(به فارسی) عمادالدولة بدیع‌الملک و (فرانسه) هانری کربن، طهوری، تهران، 1363.
ملاصدرا، محمدبن‌ابراهیم، مفاتیح الغیب، دار إحیاء التراث، بیروت، 1410ق.
ملکیان، مصطفی، تاریخ فلسفۀ غرب، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، تهران، 1378.
هارتناک، یوستوس، نظریۀ معرفت در فلسفۀ کانت، ترجمۀ حداد عادل، فکر روز، تهران، 1376.
یثربی،سیدیحیی، فلسفه چیست، امیرکبیر، تهران، 1387.
یثربی،سیدیحیی، تاریخ تحلیلی‌انتقادی فلسفۀ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، تهران، 1388.
Bird, Graham, Kant’s Theory of knowledge, (New York: Humanities Press, 1962).                                                                                                       Kant, Immanuel, Immanuel Kant’s Critique of Pure Reason, translated by Norman Kemp Smith, Macmillan. (London: Macmillan & Co. 1929).
Kant, Immanuel, Prolegomena to Any Future Metaphysics, With an Introduction By Lewis White Beck, (The Library of Liberal Arts, 1950).                                                   
Leibniz, G. W., New Essays on Human Understmding, (Cambridge University Press, 1989).
Carnap, Rudolf. An Intrœiuction to the Philpsohy of Science (Philosohical Foundatioms of  Physics), (New York & London: Basic Book, 1995).
Hospers, John, An Introduction to Philosophical Analysis, (Prentice Hall & Englewood  Cliffis, 1967).
Kockelmans, Joseph J., Philosophy of Science, (New York, Free Press, 1965).
CAPTCHA Image