Basic Beliefs and the Way to Acquire Objective and Essential Knowledge from the Viewpoint of Muslim Philosophers and a Novel and Ontological Analysis of them

Document Type : Original Article

Author

Abstract

In classical philosophy, a collection of suppositions that man attempts to discover and explains their truth on the basis of
conformity criterion is called ma‘rifa (intuitive knowledge). The desirable ma‘rifa is one which possesses the two qualities of objectivity and necessity. Such ma‘rifa should undoubtedly be conceived in a process that both guarantees the reflection of the realities of matters and enjoys a high power of resistance against skeptical attacks. In this case, the acquired ma‘rifa would hold the desirable excellences, i.e., objectivity and necessity. In order to achieve such ma‘rifa, the Muslim philosophers have brought up the discourses of evident attestations and the criterion for their self-evidence; and while believing in the objectivity and necessity of the self-evident, they have figured the reference of the theoretical to the self-evident as a condition for the objectivity and necessity of the theoretical.The main purpose of this article is to present a critical review of the Muslim philosophers concerning evident attestations and the criterion for their self-evidence, to explain and critically review the supplementary approaches in contemporary era, to discuss the degree to which each has succeeded in explaining the truthfulness of the evident attestations and the guarantee of the objective and necessary ma‘rifa. The article concludes by suggesting the ontological approach as a new approach, which, by relying on the notion of existence and the ontological analysis of basic attestations and the primary evident principles, solves the problem.

Keywords


ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، اشارات و تنبیهات، همراه با شرح خواجه نصیرالدین طوسی، دفتر نشر کتاب، قم،1403.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، شفا، انتشارات کتابخانۀ آیةا... مرعشی، قم، بی تا.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، شفا (الهیات)، با مقدمۀ دکتر ابراهیم مدکور، انتشارات ناصر و خسرو، تهران،1363.
حاج حسینی، مرتضی، جزر و مد شک در فلسفه کلاسیک غرب، فصلنامۀ اندیشۀ دینی، ش 14، دانشگاه شیراز،1384.
حاج حسینی، مرتضی، تحلیل روش شناختی و وجودی باورهای پایه در فلسفۀ دکارت، فصلنامۀ انجمن معارف اسلامی، ش 22، قم،1389.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، مفاتیح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، موسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران،1363.
طباطبایی، سید محمدحسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، جلد اول- دوم - سوم، همراه با مقدمه و پاورقی مرتضی مطهری، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزۀ علمیه قم، بی تا.
طباطبایی، سید محمدحسین، نهایة الحکمة، با اشراف شیخ میرزا عبدا... نورانی، موسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین، قم،1403.
طباطبایی، سید محمدحسین، برهان، با تصحیح مهدی قوام صفری، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم،1371.
طوسی، خواجه نصیرالدین، شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا، دفتر نشر کتاب، قم،1403.
طوسی، خواجه نصیرالدین،  منطق التجرید در حلی، الجوهر النضید، انتشارات بیدار، قم،1363 
غزالی، معیار العلم، با تحقیق دکتور علی بو ملحم، دار و مکتبة الهلال، بیروت،1993.
فخر رازی، الملخص، با تحقیق و تعلیق قراملکی و اصغری نژاد، دانشگاه امام صادق، تهران،1381.
فخر رازی، معالم اصول الدین، با تقدیم سمیع دعیم، دارالفکر اللبنانی، بیروت،1992
مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران،1364. 
مصباح یزدی، محمدتقی، شرح الهیات شفاء، جلد اول، با تحقیق محمد باقر ملکیان، انتشارات موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم،1386.  
مطهری، مرتضی، پاورقی بر طباطبایی، سید محمدحسین، بی تا، اصول فلسفه و روش رئالیسم، جلد اول- دوم - سوم، دفترانتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزۀ علمیه قم، بی تا.
معلمی، حسن، معرفت‌شناسی، انتشارات مرکز جهانی علوم اسلامی، 1383.
 Aristotle ,1949, Posterior Analytics, trans. into English under the editorship of W.D. Ross                    
Ayer, A.J. , Cogito Ergo Sum, at Descartes, Rene, Critical Assessments, edited by Moyal, G.J.D. Routledge, 1991, vol II, p 219- 223
CAPTCHA Image