Annihilation of Qualities from the Viewpoints of Mawlāna and Meister Eckhart

Document Type : Original Article

Authors

Abstract

The existential and epistemological dimension of negative theology is based on two foundations in the works of the mystics from various religions and mystical traditions: God and the self (nafs). In the negative theology, as evident in the coinage, the mystics emphasize the unknowable and indescribable aspects of God, or, in other words, of His Essence. God’s unknowable and indescribable Essence is referred to with such phrases as: tuḥyā (voidness), wāḥa (oasis), non-being or non-existence, and nameless. Nevertheless, in the works of some Middle Ages Christian mystics such as Meister Eckhart, as well as some leading Muslim mystics like Mawlānā and Shams-i Tabrīzī the emphasis in some instances tends to shift from the Essence of God toward the essence nafs. In the works of Mawlānā and Eckhart, the essence of nafs is referred to as waḥdat (oneness), bisāṭat (simplicity), darkness, and voidness. Some learned scholars like Denis Turner have benefitted from this change and these features by coining the phrase negative humanism parallel to the negative theology. In this research we address the discussion concerning the above change of view and the related features under the heading of annihilation of qualities. In continuing, first we study the most important ethical foundations of the annihilation of qualities in the works of Mawlānā and Eckhart and then go on to deal with the two outcomes of the most important virtuous outcomes of the annihilation of properties, i.e. faqr (poverty) and tabattul (asceticism) or inqiṭā‘ (detachment) in the works of these two mystics. Poverty is a doctrine that is evidently and frequently seen in the works of both of the mystics, but asceticism is a special feature or perhaps an invention of Meister Eckhart’s thought system and theological structure.

Keywords


خواجه ایوب، اسرار الغیوب شرح مثنوی معنوی (دو جلد)، تصحیح و تحشیه محمدجواد شریعت، تهران، انتشارات اساطیر، 1377
شفیعی کدکنی، محمدرضا، غزلیات شمس تبریز،  (گزینش و تفسیر)، تهران، سخن، 1387
شیمل، آن ماری، شکوه شمس، سیری در آثار و افکار مولانا، ترجمه حسن لاهوتی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1382
فروزانفر، بدیع الزمان، شرح مثنوی شریف (سه جلد)، تهران، انتشارات زوار، 1386
قشیری، عبدالکریم بن هوازن، رساله قشیریّه، ترجمه ابوعلی حسن بن احمد عثمانی، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1385
کاشفی، ملا حسین، لبّ لباب مثنوی، تصحیح نصرالله تقوی، تهران، اساطیر، 1383
کاکایی، قاسم، وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت، تهران، انتشارات هرمس، 1382
کاکایی، قاسم، «نیستی و کارکرد آن در مباحث الهیات در نگاه مولوی و مایستر اکهارت» در نامه حکمت، سال پنجم، شماره 2، 1386
کاکایی، قاسم و اشکان بحرانی، «مبانی نظری الهیات سلبی» در نامه مفید، نامه فلسفی، سال چهاردهم، شماره 68، 1387
کاکایی، قاسم و اشکان بحرانی، «بررسی و نقد دیالکتیک تعالی و حلول در آثار مولانا و اکهارت» در جاویدان خرد، سال ششم، شماره سوم، 1388
کاکایی، قاسم و اشکان بحرانی، «همانستی نفس و الوهیت از دیدگاه مولانا و اکهارت» در قبسات، سال چهاردهم، شماره 54، 1388
کاکایی، قاسم و اشکان بحرانی ، «کارکردهای الهیاتی سکوت در آثار مولانا» در فلسفه و کلام اسلامی (مقالات و بررسی­های سابق)، سال چهل و دوم، شماره­ 1، 1388
مولوی، جلال الدین محمد، فیه ما فیه، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران، امیرکبیر، 1381
مولوی، جلال الدین محمد، کلیات شمس (ده جلد)، تصحیح و حواشی بدیع الزمان فروزانفر، تهران، امیرکبیر، 1378
مولوی، جلال الدین محمد، مثنوی معنوی (چهار جلد)، تحصیح نیکلسون، به اهتمام نصرالله پورجوادی، تهران، امیرکبیر، 1363
مولوی، جلال الدین محمد، مکتوبات، تصحیح توفیق ه سبحانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1371
نیکلسون، رینولد، شرح مثنوی معنوی مولوی (شش دفتر). ترجمه و تعلیق حسن لاهوتی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1378
کتاب مقدس عهد عتیق و جدید، انجمن نشر کتب مقدس، دارالسلطنه لندن، 1932 م
عهد جدید، ترجمه پیروز سیار، تهران، نشر نی، 1378
 
Colledge, Edmund and Bernard Mcginn, Meister Eckhart,
Essential Sermons, Commentaries, Treatises and Defense, New
York, Paulist Press, 1981.
Davies, Oliver, Meister Eckhart, Selected Writings, Penguin Books, 1994.
Eckhart, Meister, The Essential Sermons, Trans by Edmund Colledge and Bernard Meginn, 1981.
______________, Selected Writings, Trans. by Oliver Davies, Penguin Books, 1994
Mcginn, Bernard, “The God beyond God”, in Journal of Religion, 61 (1981), pp. 1-19.
Milem, Bruce, Unspoken Word, Washington D.C., The Catholic University of America Press, 2002.
Turner, Denys, The Darkness of God: Negativity in Christian Mysticism, Cambridge University Press, 1995.
CAPTCHA Image