The Role of God's Names and Attributes in Semantic Degrees of Divine Promises and Threats

Document Type : Original Article

Authors

Abstract

Among the ways of stating God's actions in the Qur'an is the causal inference (ta‘līl) of any one of them by Divine names and attributes. Promise and threat as God's actions is not an exception in this regard. According to the verses of the Qur'an, Divine names and attributes have a basic role in issuing promise and threat for human beings. Sometimes, it is done directly, that is to say, it is stated along with the promise and threat of a name or an attribute of God, and sometimes, the concept of Divine attributes is implied from the content of the verses of promise and threats in interpreters' statements.

This research is intended to find an answer to the question as to whether the content of promise and threat through God's attributes contains different semantic degrees in human beings.
The present article seeks to examine one or two proper names in different degrees of promise and threat in relation to human beings; for instance: the relation of the two names "The Forgiving, The Merciful" in various human degrees has a significant role in achieving perfection, since each one of them enjoys differently from these two names. Thus, other names of God, such as: The Creator, The Originator, The Sustainer, The Form-giver, etc. cannot substitute these two names, as the concept of expansion and perfection fully exists in the word Mercy. Therefore, the Prophets have a higher enjoyment of Divine Mercy than others (Q. 7: 23). On the next level (degree) are the believers and strivers (mujāhids) who are hopeful of Divine Mercy and Forgiveness, and God, in turn, forgives their probable blunders and submerge them in His Mercy and Forgiveness (Q. 2: 218). On another level, the sinners who have awakened and repented to God enjoy from his Mercy and Forgiveness according to their capacity (Q. 2: 86-89). Yet on another level, Divine Mercy toward the sinners who have persisted in their sinfulness is in such a way that they still have a chance remained for them to repent and not undergo the torments of desperation (Q. 18: 57 & 58).

Keywords


 قرآن کریم.
مفاتیح الجنان.
آلوسى، سید محمود، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم‏، تحقیق على عبدالبارى عطیة، بیروت، دارالکتب العلمیه‏‏، چاپ1‏، 1415ق.
ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، بی­جا،بی­نا، بی­تا.
ابن عربی،محی الدین، کشف المعنی عن سرّ اسماءالله الحسنی، شرح و ترجمة علی زمانی قمشه­ای، تصحیح وسام الخطاوی، قم، مطبوعات دینی،1383.
ابن عربی،محی الدین، ابوعبدالله محیى الدین محمد، تفسیر ابن عربى‏، تحقیق سمیر مصطفى رباب، بیروت‏، دار احیاء التراث العربى‏، چاپ1‏، 1422‏ ق.
ابن­فارس، ابوالحسین احمد بن زکریا، معجم مقاییس اللغة، تحقیق و ضبط عبدالسلام محمد هارون، بی­جا، مکتب الاعلام السلامی، 1404 ق.
ابن منظور، محمد بن مکرم‏، لسان العرب‏، بیروت‏، دار صادر،چاپ3‏، 1414 ق.
امین، سیده نصرت‏، مخزن العرفان در تفسیر قرآن‏، تهران‏،نهضت زنان مسلمان، 1361.
امین، سیده نصرت، سیر وسلوک، کتابفروشی ثقفی، اصفهان، بی­تا.
اندلسى ابو حیان محمد بن یوسف، البحر المحیط فى التفسیر، تحقیق، صدقی محمد جمیل‏، بیروت‏، دار الفکر،1420ق.
ایزوتسو، توشیهیکو، خدا و انسان در قرآن، ترجمة احمد آرام،تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1361.
بحرانی،ابن میثم، قواعدالمرام، ترجمه و شرح زهرا مصطفوی، تهران،اطلاعات، 1386.
پالمر،فرانک، نگاهی تازه به معنی­شناسی، ترجمۀ کورش صفوی، تهران، نشر مرکز، 1366.
حقى بروسوى، اسماعیل‏،  تفسیر روح البیان‏، بیروت‏، دارالفکر، بی­تا.
جوهری،اسماعیل بن حماد، الصحاح ، بیروت-لبنان، دار العلم الملایین، 1407 ق.
خمینی، روح الله ، شرح دعای سحر، ترجمه سید احمد فهری، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ چهارم، 1373.
خمینی، روح الله، تفسیر سورة حمد، موسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1375.
درویش، محیى الدین، اعراب القرآن و بیانه‏، سوریه‏، دارالارشاد، چاپ4، 1415.
رازى، فخرالدین محمدبن­عمر، مفاتیح الغیب‏، بیروت‏، دار احیاءالتراث العربى‏، 1420 ق.
راغب اصفهانى حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن‏، تحقیق، صفوان عدنان داودى‏، دمشق- بیروت، دارالعلم الدار الشامیة‏، چاپ1، 1412‏ ق.
رحیم پور، فروغ السادات، توحید از دیدگاه امام خمینی، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول، 1387.
زمخشری، ابوالقاسم محمود بن عمر، اساس البلاغة، بیروت- لبنان، دارالفکر، 1409 ق.
صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم‏، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق، محمد خواجوى، قم‏، انتشارات بیدار،چاپ2‏، 1366.
صفوی ، کورش، درآمدی بر معنی شناسی ، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1379.
طباطبایى، سید محمد حسین‏، المیزان فى تفسیر القرآن‏، قم‏، دفتر انتشارات اسلامى جامعة مدرسین حوزة علمیة قم‏، چاپ5‏، 1417 ق.
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، با مقدمة محمد جوادبلاغى‏،تهران، ‏انتشارات ناصر خسرو، ‏چاپ3‏، 1372.
طریحى، فخر الدین‏، مجمع البحرین‏، تحقیق سید احمد حسینى‏، تهران، کتابفروشى
مرتضوى‏، چاپ3، 1375‏.
طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن‏،تهران‏، انتشارات اسلام‏، 1378.
فارسی،جلال الدین، نظام هستی، تهران ، امیرکبیر، 1370.
فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین‏، قم‏، انتشارات هجرت‏، چاپ2‏، 1410 ق.
فیروزآبادی، مجدالدین محمد بن یعقوب، قاموس المحیط، بیروت-لبنان، دار احیاء التراث العربی، چاپ1، 1412 ق.
قرطبی،محمد بن احمد، الاسنی فی شرح أسماءالله الحسنی، تحقیق و تعلیق شیخ عرفان بن روح سلیم دمشقی، صیدا-بیروت، المکتبه العصریه، 1427 ق.
قشیرى، عبدالکریم بن هوازن‏، طایف الاشارات‏، تحقیق، ابراهیم بسیونی،مصر، الهیئة المصریة العامه للکتاب‏، چاپ3 بی­تا.
قیصری،داوود بن محمد، شرح قیصری بر فصوص الحکم،خواجوی محمد، تهران، مولی، چاپ 1، 1382.
کلینى‏، محمد بن یعقوب، الکافی‏، تهران، اسلامیه، چاپ 2، 1382.
گنابادى، سلطان محمد، تفسیر بیان السعادة فى مقامات العبادة، بیروت ،مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏، ‏چاپ2‏،  1408 ق.
محقق،محمدباقر، اسماء و صفات الهی فقط در قرآن، تهران، انتشارات اسلامی، 1372.
مدرسى، سید محمدتقى‏، من هدى القرآن‏، تهران، دار محبى الحسین‏، چاپ1، 1419 ق.
مصطفوى، حسن‏، التحقیق فی­کلمات القرآن الکریم‏، تهران‏، بنگاه ترجمه و نشر کتاب‏، 1360.
مکارم شیرازى، ناصر، الأمثل فى تفسیر کتاب الله المنزل‏، قم‏،مدرسه امام على بن ابى
طالب، چاپ1، 1421 ق.
میبدى، رشیدالدین احمد بن ابى سعد، کشف الأسرار و عدة الأبرار، تحقیق على اصغر حکمت،‏ تهران، انتشارات امیر کبیر، چاپ5، 1371.
ویلیام چیتیک، عوالم خیال، ابن عربی و مسئله اختلاف ادیان، کاکایی قاسم، تهران،
هرمس، مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها،چاپ دوم، 1385.
CAPTCHA Image