Philosophical Consequences of Substantial Motion on the Issue of the Soul and its Evolution of soul

Document Type : Original Article

Authors

Abstract

One of the most important philosophical consequences that have left an enormous impact on some philosophical issues is the substantial motion theory. It is a comprehensive theory, which opens new perspectives to many of the philosophical problems, including movement of the soul (nafs) that Mullā Ṣadrā, contrary to the earlier philosophers, viewed as of substantial (essential) movement kind. The substantial movement of the soul is important in that it has consequences that mostly explicate the issues concerning the grave
and the Resurrection. What is carried out in this article is the extraction of the important consequences of this movement such as: corporeality of the soul at the beginning of creation (ḥudūth), conjunction of creation and eternity of the soul, solving the problem of the duality of the soul and body, gradual generation of the soul, typical difference of human beings in terms of inner aspect (bāṭin), union of the soul with the active intellect, natural death and its truthfulness, impossibility of reincarnation, various types of purgatorial and rational incorporeity of the soul, persistence of the souls after death, bodily Resurrection, the Gathering (ḥashr), Path (ṣirāṭ), immortality of the disbelievers in perdition.

Keywords


آشتیانی، سید جلال‌الدین، شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا، قم، بوستان کتاب، 1387.
آشتیانی، سید جلال‌الدین، شرح بر زاد المسافر ملاصدرا، تهران، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران، 1359.
آشتیانی، سید جلال‌الدین، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم، مشهد، انتشارات دانشگاه مشهد، 1385.
ابن‌بابویه، محمد بن علی، معانی الاخبار، تصحیح علی اکبر غفاری، موسسه دارالعلم، قم، 1338.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، رساله نفس، مقدمه و حواشی و تصحیح موسی عمید، تهران، انجمن آثار ملی،1331.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، اشارات و تنبیهات، شرح خواجه نصیرالدین طوسی، تحقیق کریم فیضی، قم، موسسه مطبوعات دینی،1383.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، المبدأ و المعاد، باهتمام عبدلله نوری، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، تهران، 1363.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، نجاه من الغرق فی بحر الضلالات، ویرایش محمدتقی دانش پژوه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،1364.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، الشفا الطبیعیات، تصدیر ابراهیم مدکور، قم، منشورات مکتبه آیه الله مرعشی نجفی،1405.
ارشدریاحی، علی، «استحاله تناسخ درفلسفه اسلامی و اعتقاد به رجعت»، مقالات و بررسیها، دفتر 83، 1386،9-27.
حسن‌زاده‌آملی، حسن، اتحاد عاقل به معقول، چ 1، بی‌جا، انتشارات حکمت، 1404.
سهروردی، شهاب‌الدین یحیی (549-578 ه. ق)، سه رساله از شیخ اشراق، بتصحیح نجفقلی حبیبی، تهران، انجمن فلسفه ایران، 1397.
صدرالدین شیرازی، کتاب العرشیه، تصحیح فاتن محمد خلیل اللبون فولادکار، بیروت، موسسه التاریخ العربی،1420.
صدرالدین شیرازی، مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین، تحقیق و تصحیح حامد ناجی اصفهانی، چ 1، تهران، انتشارات حکمت، 1375.
صدرالدین شیرازی، اسرارالایات، مقدمه و تصحیح محمدخواجوی، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه، تهران، 1360.
صدرالدین شیرازی، اسفار، بیروت، دار احیا التراث العربی،1410.
صدرالدین شیرازی، الشواهد الربوبیه، با حواشی ملاهادی سبزواری، تعلیق و تصحیح و مقدمه سید جلال الدین آشتیانی، بیروت، موسسه التاریخ العربی، 1423 ه. ق.
صدرالدین شیرازی، تفسیر القرآن‌الکریم، تصحیح محمد خواجوی، قم، انتشارات بیدار، بی‌تا.
صدرالدین شیرازی، مظاهر الالهیه، تحقیق سید جلال‌الدین آشتیانی، قم، موسسه بوستان کتاب، 1387.
صدرالدین شیرازی، مفاتیح الغیب، تعلیقه مولی‌علی نوری و تصحیح محمد خواجوی، چ 1، بی‌جا، موسسه مطالعات‌وتحقیقات فرهنگی انجمن‌اسلامی‌حکمت وفلسفه ایران، 1363.
صدرالدین شیرازی، تفسیر سوره جمعه، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، انتشارات مولی، بی جا، 1363.
طباطبائی، محمدحسین، خلق جدید پایان ناپذیر (رساله قوه و فعل)، ترجمه محمدی گیلانی، چ 1، بی جا، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1364.
طباطبائی، محمدحسین ، نهایه الحکمه، چ 13، قم، موسسه نشر اسلامی، 1416 ه. ق.
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، چ 3، بیروت، دار احیا التراث‌العربی،1403.
مصباح‌یزدی، محمدتقی، شرح اسفار (بخش نفس) جزء دوم، تحقیق و نگارش محمد سعیدی مهر، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1380.
مطهری،مرتضی، مقالات فلسفی، تهران، انتشارات حکمت  1369.
CAPTCHA Image