Mullā Ṣadrā and the Theory of Muthul (Ideas)

Document Type : Original Article

Author

Abstract

Researcher at Cnter for Comparative Studies of Occultaion Era
The origin of the duality of the world of creation from Plato’s point of view is based on the fact that he classifies the world into two categories: the world of senses (ideas = muthul, generalities = kulliyāt) and the world of intelligibles (image of ideas, particulars). Thus, by bringing up the issue of ideas and stating that these ideas are the realities of the beings of the intelligible world and the origin of the material world, he seeks to find an explanation for his philosophical and moral ideals.
Plato’s luminous ideas, in terms of their reality of being, is not distinct from the reality of Ḥaqq (Truth, God), but is persisting in
His essence (persistence by emergence) and is indeed one of the requirements of Divine essence and attributes.
Mullā Ṣadrā’s different paraphrasing and arguments about ideas, explain the kind of the relation of ideas with Divine essence and attributes. Although immutable entities (al-a‘yān-i al-thabita) have many similarities to Plato’s intellectual ideas, they have significant discrepancies, as well.
The theory of muthul, in general, is accepted by the Muslim philosophers; Mullā Ṣadrā, however, believes that none of the Muslim philosophers has been able to understand the theory of ideas. Based on his philosophical principles and with the help of such arguments as comprehension evidence and substantial motion, he tries to prove his impression of this theory.
In this article, the writer tries to clarify the relation between Plato’s theory of ideas and Mullā Ṣadrā’s immutable entities through examining the Islamic philosophy’s interpretations of the theory of ideas and stating Mullā Ṣadrā’s arguments in proving this theory.

Keywords


ابراهیمی دینانی، غلامحسین؛ قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1388.
ابن سینا، حسین بن عبدالله؛ الشفا، تهران: بیدار، 1303 ق.
ابن عربی، محمد بن علی؛ الفتوحات‌المکیۀ فی معرفة اسرار المالکیه و الملکیه، بیروت: دارصادر، بی تا.
افلاطون، جمهور، کتاب ششم.
باباافضل کاشانی، محمد بن حسین؛ مجموعه مصنفات، ترجمه مجتبی مینوی، تهران: نشر خوارزمی، 1366.
جوادی آملی، عبدالله؛ رحیق مختوم، قم: مرکز نشر اسراء، 1376.
الحکیم، سعاد؛ المعجم الصوفی، بیروت، 1401 ق.
سهروردی، یحیی بن حبش؛ مجموعه مصنفات شیخ اشراق شهاب‌الدین یحیی سهروردی، تهران: انجمن
فلسفه ایران، 1355.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم؛ الحکمۀ المتعالیه فی الاسفار العقیله الاربعه، حاشیه ملاهادی سبزواری، قم: مکتبه المصطفوی، 1376.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم ؛ الحکمۀ المتعالیه فی الاسفار العقیله الاربعه، بیروت، 1990 م.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم؛ اسفار، بیروت: دار احیا تراث عربی، 1981 م.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم؛ الاسفار الاربعة، تحقیق و تصحیح مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا، 1380.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم؛ الرسایل، قم: مکتبه المصطفوی، چاپ بنیاد سنگی.
ـصدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم؛ الشواهدالربوبیۀ فی المناهج السلوکیه، قم: بوستان کتاب، 1386.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم؛ المبدأ و المعاد، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا، 1381.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم ؛ مفاتیح‌الغیب، تهران: انجمن حکمت و فلسفه، 1363.
عبودیت، عبدالرسول؛ درآمدی به نظام حکمت صدرائی، تهران: انتشارات سمت، 1388.
فاخوری، حنا؛ تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران: زمان فرانکلین، 1358.
فارابی، محمد بن محمد؛ الجمع بین رأیی الحکیمین، تهران: الزهرا، 1363.
قیصری، داود بن ‌محمود؛ شرح فصوص الحکم [ابن‌عربی]، به کوشش سید جلال‌الدین آشتیانی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1375.
کاپلستون، فردریک چارلز؛ تاریخ فلسفه، تهران: سروش، 1368 و 1385.
کاکائی، قاسم؛ وحدت وجود به روایت ابن‌عربی و مایستر اکهارت، تهران: نشر هرمس، 1385
مجتهدی، کریم؛ فلسفه در قرون وسطی (مجموعه مقالات)، تهران: امیر کبیر، 1375
میرداماد، محمدباقر بن محمد؛ القبسات، تهران: نشردانشگاه تهران، 1367.
نصر، حسین؛ سه حکیم مسلمان، ترجمه احمد آرام، انتشارات خوارزمی، 1361.
chitic, William C.,The sufi path of knowledge, New York, state university of NEW York Press, 1989.                                    
IzutsoToshihiko, Sufism and Taosim, Berkely, University of California Press, 1983
Paul Edwards, The Encyclopedia of philosophy, ed., NewYork, 1975/ Berkeley, Rolf George, Cambridge,mass, 1976.
G.M.A. Grube,Plato’s forms, Macmillan, 1972
wolf son Harry austryn,The philosophy of the kalam,
CAPTCHA Image