غزالی با استناد و نقض برخی از دیدگاههای حکما در باب صانع بودن خداوند اصل سنخیت میان خدای متعال و مخلوقات را نقض میکند، زیرا وی معتقد است بر اساس این استدلالها و تحلیلی که وی از علیت و ضرورت علی مطرح میکند عالم نمیتواند ساخته خدا باشد. وی این امتناع را از جهت فعل، فاعل و جهت مشترک بین فعل و فاعل مورد بررسی قرار میدهد. در دیدگاه ابنسینا نیز با توجه به اینکه استدلال وی بر قاعده الواحد مبتنی بر اصل سنخیت است میتوان گفت که او این اصل را به عنوان قاعده عقلی در ضمن قاعده الواحد میپذیرد، اما با توجه به دیدگاه وی درباره تباین وجودات نمیتوان وی را قائل به سنخیت میان خالق و مخلوق دانست.
حسینی شاهرودی, سید مرتضی, & مشهدی, تکتم مشهدی. (1391). سنخیت از دیدگاه ابن سینا و غزالی. جستارهایی در فلسفه و کلام, 44(2), -. doi: 10.22067/philosophy.v44i2.4013
MLA
سید مرتضی حسینی شاهرودی; تکتم مشهدی مشهدی. "سنخیت از دیدگاه ابن سینا و غزالی", جستارهایی در فلسفه و کلام, 44, 2, 1391, -. doi: 10.22067/philosophy.v44i2.4013
HARVARD
حسینی شاهرودی, سید مرتضی, مشهدی, تکتم مشهدی. (1391). 'سنخیت از دیدگاه ابن سینا و غزالی', جستارهایی در فلسفه و کلام, 44(2), pp. -. doi: 10.22067/philosophy.v44i2.4013
VANCOUVER
حسینی شاهرودی, سید مرتضی, مشهدی, تکتم مشهدی. سنخیت از دیدگاه ابن سینا و غزالی. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1391; 44(2): -. doi: 10.22067/philosophy.v44i2.4013
ارسال نظر در مورد این مقاله