موضوع مقالهٔ حاضر، مسئلهٔ توحید صفاتی و ارتباط آن با وحدت مصداق و کثرت مفهوم است. در این مسئله، فرضیه عدم کاشفیت کثرت مفهوم از کثرت مصداق به ثبوت میرسد و فرضیهٔ رقیب؛ یعنی کاشفیت کثرت مفهوم از کثرت مصداق، ابطال میشود. هدف اصلی از طرح مسئله مزبور، تبیین نظریهٔ توحید صفاتی است. شیوهٔ تحقیق مقاله، تحلیل مفهومی و گزارهای و رویآورد تحلیلی- منطقی است. مهمترین نتایجی که این مقاله به آنها دست یافته عبارتند از: 1. مفهوم واحد فقط از حیث معنایی خود و نه حیثیات دیگر از مصداق حکایت دارد؛ از این رو، صدق مفاهیم کثیر بر مصداق واحد، جایز است؛ 2. مصداق وجود، مجمع و منشأ انتزاع مفاهیم کثیر است؛ 3. صدق مفاهیم مغایر بر ذات واحد مغایرت در مصداق را جز در موارد اختلاف حیثی یا تغایر حقیقت مصداق، اقتضا ندارد؛ 4. از مصداق واحد بسیط حق تعالی، مفاهیم کثیر اوصاف انتزاع میشود.
میردامادی, میردامادی, فرامرز قراملکی, احد, & فیاض صابری, عزیزاله. (1392). توحید صفاتی و ارتباط آن با وحدت مصداق و کثرت مفهوم. جستارهایی در فلسفه و کلام, 45(2), -. doi: 10.22067/philosophy.v45i2.11787
MLA
میردامادی میردامادی; احد فرامرز قراملکی; عزیزاله فیاض صابری. "توحید صفاتی و ارتباط آن با وحدت مصداق و کثرت مفهوم", جستارهایی در فلسفه و کلام, 45, 2, 1392, -. doi: 10.22067/philosophy.v45i2.11787
HARVARD
میردامادی, میردامادی, فرامرز قراملکی, احد, فیاض صابری, عزیزاله. (1392). 'توحید صفاتی و ارتباط آن با وحدت مصداق و کثرت مفهوم', جستارهایی در فلسفه و کلام, 45(2), pp. -. doi: 10.22067/philosophy.v45i2.11787
VANCOUVER
میردامادی, میردامادی, فرامرز قراملکی, احد, فیاض صابری, عزیزاله. توحید صفاتی و ارتباط آن با وحدت مصداق و کثرت مفهوم. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1392; 45(2): -. doi: 10.22067/philosophy.v45i2.11787
ارسال نظر در مورد این مقاله