ملاصدرا با توجه به روششناسی فلسفی ویژه خود، در جاهای مختلف سخنان متفاوتی درباره فنا و بقای موجودات بیان کرده است. ایشان اسماء و صفات خداوند را باقی به بقای الهی میداند اما عقول و جهان عقل را گاهی باقی به ابقای خدای متعال، و در اکثر موارد باقی به بقای خدای متعال معرفی میکند. ملاصدرا بر این باور است که نفوس بعد از خروج از عالم طبیعت باقی به ابقا و پس از تحقق آنها به وجود حقانی باقی به بقا میباشند. جهان طبیعت را مانند سایر فیلسوفان، به جهت ویژگیهایی مانند حدوث، تغییر و حرکت مکرراً فانی نامیده است. اما آنچه را از مجموع گفتههای فیلسوفان حکمت متعالیه و عرفا و بر اساس مبانی آنان مانند اصالت وجود، بساطت وجود و تفسیر علیت به تجلّی میتوان به دست آورد این است که همه موجودات عالم هستی و تمام مراتب عوالم هستی باقی به بقای خدای متعال هستند نه تنها فنا معنا ندارد بلکه باقی به ابقا نیز بیمعنا میباشد.
دارابی, کوکب, حسینی شاهرودی, سید مرتضی, & جوارشکیان, عباس. (1400). تبیین بقاء و فناء موجودات بر اساس مبانی حکمت متعالیه. جستارهایی در فلسفه و کلام, (), -. doi: 10.22067/epk.2021.44126.0
MLA
کوکب دارابی; سید مرتضی حسینی شاهرودی; عباس جوارشکیان. "تبیین بقاء و فناء موجودات بر اساس مبانی حکمت متعالیه", جستارهایی در فلسفه و کلام, , , 1400, -. doi: 10.22067/epk.2021.44126.0
HARVARD
دارابی, کوکب, حسینی شاهرودی, سید مرتضی, جوارشکیان, عباس. (1400). 'تبیین بقاء و فناء موجودات بر اساس مبانی حکمت متعالیه', جستارهایی در فلسفه و کلام, (), pp. -. doi: 10.22067/epk.2021.44126.0
VANCOUVER
دارابی, کوکب, حسینی شاهرودی, سید مرتضی, جوارشکیان, عباس. تبیین بقاء و فناء موجودات بر اساس مبانی حکمت متعالیه. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1400; (): -. doi: 10.22067/epk.2021.44126.0
ارسال نظر در مورد این مقاله