دانش تفسیر قرآن کریم، همانند هر دانشی، از دانش منطق کمک و بهره میگیرد. با توجه به رشد روزافزون شاخههای متنوع دانش منطق، استفاده از هر منطقی، تأثیرات خاص خود را بر دانش تفسیر و نتایج آن خواهد گذاشت. یکی از رویکردهای جدید منطق، منطق فازی است که بر خلاف منطق کلاسیک دو ارزشی، چند ارزشی است. استفاده از منطق فازی، نه تنها به معنی نفیِ منطق کلاسیک نیست، بلکه در کنار منطق کلاسیک، معنا و ارزش مییابد. منطق فازی میتواند در فهم، تبیین و نیز کاربرد مفاهیم مشکک و طیفی، در استدلالها به مفسران کمک کند. بر اساس منطق کلاسیک، یک فرد یا مؤمن است یا مؤمن نیست؛ اما بر اساس منطق فازی، حالات متنوعی از نسبت یک فرد با پدیده ایمان تعریف میشود: فردی که اصلاً ایمان ندارد، فردی که ایمان ضعیفی دارد، فردی که دارای ایمان متوسط است و فردی که دارای ایمان قوی است. در این نوشتار، افزون بر منطق فازی در یک مفهوم، از ماتریس فازی نیز سخن به میان آمده است. نگاه فازی به برخی مفاهیم که عنصر تدریج و شدت و ضعف در فهم و تبیین آنها مؤثر است، دست قرآنپژوهان را در تفسیر قرآن کریم بازتر مینماید و زمینه را برای توسعه و تعمیق معارف قرآن کریم هموارتر میسازد.
خادمی زارع، حسن و محمد باقر فخرزاد، «شناسایی و تحلیل کاربرد منطق و سیستمهای فازی در قرآن کریم»، اندیشۀ نوین دینی، قم، سال 8، شمارۀ31، زمستان 1391، صص 92- 79.
خسروپناه، عبدالحسین، فلسفۀ فلسفۀ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، 1389.
دارابی، علیرضا و فلاحی، اسدالله، «آیا می توان خواجه نصیرالدین طوسی را معتقد به منطق سه ارزشی دانست؟»، متافیزیک، اصفهان، دورۀ جدید، شمارۀ 1و2، بهار و تابستان1388، صص 128- 115.
رضایی اصفهانی، محمد علی، منطق تفسیر قرآن، مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی، قم، 1390.
زحیلی، وهبه بن مصطفی، التفسیر المنیر فی العقیده و الشریعه و المنهج، دارالفکر المعاصر بیروت،1418.
شیرازی، صدرالمتالهین، تفسیر القرآن الکریم، تصحیح: شیخ محمد جعفر شمس الدین، دارالتعارف للمطبوعات، بیروت، 1419.
شیروانی، علی، «امکان استقبالی و تعین صدق در گزاره های ناظر به آینده»، پژوهشهای فلسفی-کلامی، ش 24، 1384.
صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، انتشارات فرهنگ اسلامی، قم،1365.
العک، خالد عبدالرحمن، اصول التفسیر و قواعده، دارالنفائس، بیروت، 1406.
غالب، حنا، کنز اللغه العربیه: موسوعه فی المترادفات و الاضداد و التعابیر، مکتبه لبنان ناشرون، بیروت،2003.
غروی نائینی، نهله و حامد مصطفوی فرد، «تحلیلی جامع نسبت به مسئلۀ «ضرب النساء : بازخوانی راهکار ارئه شده در آیۀ نساء/34 برای حل بحران نشوز»، فصلنامۀ زن: خانواده و حقوق (تحقیقات زنان)، تهران، سال 5، شمارۀ 4، زمستان 1390، صص 41- 9.
فاکر المیبدی، محمد، قواعد التفسیر لدی الشیعه و السنه، المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه، تهران، 1428.
فخر رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، دار الاحیاء التراث العربی، بیروت، 1420.
فضل الله، سید محمد حسین، من وحی القرآن، دارالملاک للطباعه و النشر، بیروت، 1419.
قرشی، سید علی اکبر، احسن الحدیث، بنیاد بعثت، تهران، 1377.
کاشانی، ملافتح الله، منهج الصادقین فی الزام المخالفین، کتابفروشی محمد حسن علمی، تهران، 1336.
گنابادی، سلطان محمد، بیان السعاده فی مقامات العباده، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، 1408.
مختار عمر، احمد، علم الدلاله، عالم الکتب، قاهره، 1998.
مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش فلسفه، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 1368.
مغنیه، محمد جواد، الکاشف، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1424.
احمدزاده, سید مصطفی, & ظهیری, سیدمجید. (1397). توان سنجی منطق فازی در تفسیر قرآن کریم. جستارهایی در فلسفه و کلام, 50(2), 9-31. doi: 10.22067/philosophy.v50i2.61582
MLA
سید مصطفی احمدزاده; سیدمجید ظهیری. "توان سنجی منطق فازی در تفسیر قرآن کریم", جستارهایی در فلسفه و کلام, 50, 2, 1397, 9-31. doi: 10.22067/philosophy.v50i2.61582
HARVARD
احمدزاده, سید مصطفی, ظهیری, سیدمجید. (1397). 'توان سنجی منطق فازی در تفسیر قرآن کریم', جستارهایی در فلسفه و کلام, 50(2), pp. 9-31. doi: 10.22067/philosophy.v50i2.61582
VANCOUVER
احمدزاده, سید مصطفی, ظهیری, سیدمجید. توان سنجی منطق فازی در تفسیر قرآن کریم. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1397; 50(2): 9-31. doi: 10.22067/philosophy.v50i2.61582
ارسال نظر در مورد این مقاله