خاتمیت یکی از مؤلفه های اساسی دین اسلام است که به موجب آن، پیامبر اسلام(ص) آخرین پیامبر آسمانی و دین اسلام آخرین دین آسمانی است.
اصل خاتمیت در بین مسلمانان از بدیهیات اسلام به شمار می رود. یکی از عوامل مؤثر در ختم نبوت، بلوغ فکری و اجتماعی بشر است که در این میان دیدگاه های متفکرانی همچون علامه اقبال و استاد مطهری و تبیین دکتر شریعتی و دکتر سروش قابل توجه است.
در نوشتۀ حاضر علاوه بر آن که به تبیین مبانی و محورهای هر نظریه و نقدهای وارد بر آن ها پرداخته می شود، اشارة مختصری نیز به جایگاه باور به امامت در هر نظریه وسازگاری یا عدم سازگاری آن با آراء صاحب نظران یاد شده در خصوص خاتمیت خواهد شد. در پایان بر این نکته تاکید می گردد که ملاک و مبنای خاتمیت هر چه که باشد به معنای بی نیازی کامل از رهبر و پیشوای آسمانی نیست. به تعبیر دیگر، خاتمیت در واقعیت امر به معنای ختم پیامبری و وحی جدید است نه به معنای ختم هر نوع رهبری و زعامت آسمانی، بنابراین بشر به هر درجه ای از بلوغ فکری و عقلی نایل شود هم چنان نیازمند به ولایت و زعامت از ناحیه معصوم(ع) است.
کلید واژه ها: خاتمیت، دین، ولایت، امامت، نبوت، عقل، وحی.
پیش بین, اعظم سادات, & جوارشکیان, عباس. (1389). خاتمیت از منظر متفکران معاصر. جستارهایی در فلسفه و کلام, 42(1), -. doi: 10.22067/philosophy.v42i1.11239
MLA
اعظم سادات پیش بین; عباس جوارشکیان. "خاتمیت از منظر متفکران معاصر", جستارهایی در فلسفه و کلام, 42, 1, 1389, -. doi: 10.22067/philosophy.v42i1.11239
HARVARD
پیش بین, اعظم سادات, جوارشکیان, عباس. (1389). 'خاتمیت از منظر متفکران معاصر', جستارهایی در فلسفه و کلام, 42(1), pp. -. doi: 10.22067/philosophy.v42i1.11239
VANCOUVER
پیش بین, اعظم سادات, جوارشکیان, عباس. خاتمیت از منظر متفکران معاصر. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1389; 42(1): -. doi: 10.22067/philosophy.v42i1.11239
ارسال نظر در مورد این مقاله