به رغم آن که در این مقـاله سخـن از فیلسوفی مفسّر است، امـا روش تفسیـری صدرالمتأهلین، جامع است و او از روش های عقلی، نقلی و شهودی در تفسیر خود سود برده است. در ناحیة گرایش های تفسیری نیز، هر چند گرایش غالب در تفسیر او، گرایش فلسفی – عرفانی است؛ اما گرایش حکمی نام شایسته این گرایش غالب است، زیرا به همان میزان که فلسفة او متعالی و بالمآل حکمی و متفاوت از سایر فلسفه های رایج است، تفسیر او نیز، تفسیر متعالی و در نتیجه حکمی و از سایر تفسیرها متمایز است.
در این مقاله از چیستی تفسیر فلسفی به عنوان گرایشی تفسیری و معنای درست آن در نزد ملاصدرا به تفصیل سخن به میان آمده است.
کلید واژه ها: تفسیر عقلی، گرایش فلسفی، صدرالمتألهین، حکمی، متعالی.
محمدی, ناصر. (1389). روش عقلی و گرایش فلسفی در تفسیر قرآن صدرالمتألهین. جستارهایی در فلسفه و کلام, 42(1), -. doi: 10.22067/philosophy.v42i1.11243
MLA
ناصر محمدی. "روش عقلی و گرایش فلسفی در تفسیر قرآن صدرالمتألهین", جستارهایی در فلسفه و کلام, 42, 1, 1389, -. doi: 10.22067/philosophy.v42i1.11243
HARVARD
محمدی, ناصر. (1389). 'روش عقلی و گرایش فلسفی در تفسیر قرآن صدرالمتألهین', جستارهایی در فلسفه و کلام, 42(1), pp. -. doi: 10.22067/philosophy.v42i1.11243
VANCOUVER
محمدی, ناصر. روش عقلی و گرایش فلسفی در تفسیر قرآن صدرالمتألهین. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1389; 42(1): -. doi: 10.22067/philosophy.v42i1.11243
ارسال نظر در مورد این مقاله