به رغم آن که در فلسفه کلاسیک اسلامی، تا کنون بحث از اصالت و اعتباریت وجود و ماهیت با بحث معرفت شناسی دو بحث جدا و دور از یکدیگر انگاشته شده اند، در این مقاله سعی شده است با تبیین ربط بنیادی و وثیق این دو عرصه به نقش کاملاً تعیین کننده دیدگاه معرفت شناختی در اتخاذ هر یک از دو منظر اصالت وجود یا ماهیت تأکید شود. در بخش نخست مقاله پس از آشکار شدن تلازم انگارة اصالت ماهوی با تلقی متعارف از علم ـ یعنی باور به این همانی ماهوی ـ و بیان ناسازگاری انگارة اصالت وجودی با چنین تلقی و باوری و به ویژه تبیین عقیم بودن راه حل های ارائه شده در حل شبهات وجود ذهنی، ضرورت اتخاذ تلقی جدید و الگوی تازه ای در معرفت به اثبات می رسد . سپس در بخش بعدی با تأمل در معنای ماهیت و ماهیت معنا، حقیقت دو جنبه ای و ربطی و ظهوری علم مورد تبیین و تحلیل عقلی قرار گرفته است. بر مبنای این نگرش جدید از حقیقت علم که تحت عنوان نظریه اصالت پدیداری معنا از آن یاد شده است تباین مفروض میان اصالت ماهیت و اصالت وجود انکار شده و اذغان به اصالت هر دو مورد پذیرش قرار گرفته است. در بخش پایانی مقاله به معضل دیرین وحدت وکثرت پرداخته شده و بر پایه نظریه اصالت پدیداری معنا تلاش شده است سرّ ناگشوده کثرت عرضی و تغایرات معنایی گشوده گردد و به مشکلات وجود ذهنی نیز پاسخی شایسته داده شود.
کلید واژه ها: اصالت وجود، اصالت ماهیت، وجود ذهنی، ربط عین و ذهن، پدیدارشناسی معنا.
جوارشکیان, جوارشکیان. (1387). اجتماع دو منظر اصالت ماهیت و اصالت وجود در نظریه اصالت پدیداری معنا. جستارهایی در فلسفه و کلام, 40(2), -. doi: 10.22067/philosophy.v40i2.3172
MLA
جوارشکیان جوارشکیان. "اجتماع دو منظر اصالت ماهیت و اصالت وجود در نظریه اصالت پدیداری معنا", جستارهایی در فلسفه و کلام, 40, 2, 1387, -. doi: 10.22067/philosophy.v40i2.3172
HARVARD
جوارشکیان, جوارشکیان. (1387). 'اجتماع دو منظر اصالت ماهیت و اصالت وجود در نظریه اصالت پدیداری معنا', جستارهایی در فلسفه و کلام, 40(2), pp. -. doi: 10.22067/philosophy.v40i2.3172
VANCOUVER
جوارشکیان, جوارشکیان. اجتماع دو منظر اصالت ماهیت و اصالت وجود در نظریه اصالت پدیداری معنا. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1387; 40(2): -. doi: 10.22067/philosophy.v40i2.3172
ارسال نظر در مورد این مقاله