از نظر ملاصدرا، خاطر به مثابۀ پیام، دارای سه جزء اصلی است: (1) فرستندۀ پیام،
(2) محتوای پیام، (3) گیرندۀ پیام. خاطر رحمانی پیامی است که از جانب فرشته فرستاده میشود و الهام نام دارد و ویژگی آن سوق دهندگی انسان به سوی خیر یعنی به فعلیت رساندن قوا براساس حکم عقل و به طور متعادل است. خاطر شیطانی پیامی است که از جانب شیطان فرستاده میشود، وسوسه نام دارد و انسان را به سوی شر سوق میدهد؛ به این معنی که باعث میشود وی به برخی قوای خود بیشتر بپردازد و آنها را به صورت نامتعادل به فعلیت برساند. انسان با جنبۀ عالی خود که همان مرتبۀ عقل اوست با ملائکه ارتباط برقرار کرده، خواطر رحمانی دریافت میکند و با جنبة سافل خود که همان مرتبة وهم اوست با شیاطین ارتباط برقرار کرده و خواطر شیطانی دریافت مینماید. عوامل دریافت خواطر دو دسته اند: (1) عوامل الهی: عامل الهی دریافت خاطر رحمانی توفیق و عامل الهی دریافت خاطر شیطانی خذلان نام دارد؛ (2) عوامل انسانی: مقصود رفتارها و اعمالی است که اگر نیکو بوده و براساس عقل باشد انسان را مستعد پذیرش خواطر رحمانی میکند واگر ناپسند بوده و براساس شهوت و وهم باشد نفس انسانی را آمادۀ پذیرش خواطر شیطانی می نماید.
کلید واژه ها: ملاصدرا، خواطر رحمانی، خواطر شیطانی، توفیق، خذلان، اصالت وجود، تشکیک وجود ربطی، وجود مطلق، وجوب وجود.
اکبری, رضا, & رضائیان, سید هادی. (1390). خواطر رحمانی و خواطر شیطانی از دیدگاه ملاصدرا. جستارهایی در فلسفه و کلام, 43(1), -. doi: 10.22067/philosophy.v43i1.11267
MLA
رضا اکبری; سید هادی رضائیان. "خواطر رحمانی و خواطر شیطانی از دیدگاه ملاصدرا", جستارهایی در فلسفه و کلام, 43, 1, 1390, -. doi: 10.22067/philosophy.v43i1.11267
HARVARD
اکبری, رضا, رضائیان, سید هادی. (1390). 'خواطر رحمانی و خواطر شیطانی از دیدگاه ملاصدرا', جستارهایی در فلسفه و کلام, 43(1), pp. -. doi: 10.22067/philosophy.v43i1.11267
VANCOUVER
اکبری, رضا, رضائیان, سید هادی. خواطر رحمانی و خواطر شیطانی از دیدگاه ملاصدرا. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1390; 43(1): -. doi: 10.22067/philosophy.v43i1.11267
ارسال نظر در مورد این مقاله