یکی از مهمترین دغدغههای متفکران، مباحث اخلاقی است که غایت این مباحث سعادت بشر است. در میان آموزههای ناظر به سعادت در فلسفه اخلاق اسلامی، رویکرد صدرالمتألهین قابل تأمل است چرا که سعادت از نظر وی با ادراک عقلانی وجود متناظر است .
در این نوشتار برآنیم تا بر پایههای سازنده نظام حکمت متعالیه، شاکله تفسیر صدرالمتألهین شیرازی را در مورد سعادت ترسیم کنیم. در پرتو نتایج این بازخوانی، نوآوری حکمت متعالیه در مسأله سعادت متجلی میگردد که آن" کشف المحجوب بودن سعادت بر انسان صدرایی" است. تفسیری که تاکنون نوشته های گذشته که به سعادت صدرایی پرداخته اند، بدان توجه نداشته اند. نگارنده با رویکردی تحلیلی و اکتشافی با ارایه مبانی لازم از نظام حکمت متعالیه، تشکیل مختصاتی را قصد دارد که خطوطش از سه شاخه وجودشناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی متعالیه نشات بگیرد تا بتواند نظریهی"انکشافی بودن سعادت انسان صدرایی"را به بار بنشاند.بر مبنای این نظریه سعادت از منظر حکمت متعالیه، امری اکتسابی و عروضی نیست بلکه انکشافی است و آشکارگشتگی کمالات باطنی نهفته ذات آدمی در حرکتی اظهاری اشتدادی است.
فکور یحیی یی, بی بی بهاره, & حسینی شاهرودی, سیدمرتضی. (1400). انکشاف سعادت بر انسان صدرایی. جستارهایی در فلسفه و کلام, (), -. doi: 10.22067/epk.2021.43729.0
MLA
بی بی بهاره فکور یحیی یی; سیدمرتضی حسینی شاهرودی. "انکشاف سعادت بر انسان صدرایی". جستارهایی در فلسفه و کلام, , , 1400, -. doi: 10.22067/epk.2021.43729.0
HARVARD
فکور یحیی یی, بی بی بهاره, حسینی شاهرودی, سیدمرتضی. (1400). 'انکشاف سعادت بر انسان صدرایی', جستارهایی در فلسفه و کلام, (), pp. -. doi: 10.22067/epk.2021.43729.0
VANCOUVER
فکور یحیی یی, بی بی بهاره, حسینی شاهرودی, سیدمرتضی. انکشاف سعادت بر انسان صدرایی. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1400; (): -. doi: 10.22067/epk.2021.43729.0
ارسال نظر در مورد این مقاله