فلاسفه امتیاز نفس انسانی از نفس حیوانی را به عقل نظری و عملی میدانند. اما در بیان چیستی این دو عقل در میان ایشان اختلاف نظر وجود دارد. با تأمل در کلمات ایشان حداقل چهار تفسیر درباره این دو عقل قابل استنباط است. این نوشتار پس از گزارش اقوال و بیان کارکردهای عقل عملی به ارزیابی آراء و تبیین نظریه مختار پرداخته است. قول مشهور در میان متأخران این است که در نفس انسانی بیش از یک عقل وجود ندارد که همه علوم و احکام کلی را ادراک میکند. اما چون این علوم بعضی نظری صرف بوده و به حقایق خارجی و نفس الامری اختصاص دارد به آنها عقل نظری گفته میشود. اما بعضی دیگر چون احکام مربوط به اعمال اختیاری انسان است به آنها عقل عملی گفته میشود. در این تفسیر امتیاز دو عقل از یکدیگر اعتباری و به مدرَکات آنها است. به باور این مقاله این تفسیر به رغم شهرت آن مورد نظر اساطین حکمت نبوده و با اشکالات متعدد مواجه است. اما اقوال دیگر با اندکی تسامح به تفسیر واحد و جامعی قابل ارجاع میباشند و آن این که فعل اولی و بالذات عقل عملی استنباط احکام جزیی عملی از احکام کلی عقل نظری است که چون این احکام در حاکمیت عقل بر قوای بدنی، سبب پیدایش اراده در نفس برای صدور افعال اختیاری و صنایع انسانی میگردد به عقل عملی قوّه عامله نیز گفته میشود.
کلید واژهها: عقل نظری، عقل عملی، احکام کلی.
نجف زاده, علی رضا. (1390). نظریه فلاسفه در باره چیستی و کارکرد عقل عملی. جستارهایی در فلسفه و کلام, 43(2), -. doi: 10.22067/philosophy.v43i2.4147
MLA
علی رضا نجف زاده. "نظریه فلاسفه در باره چیستی و کارکرد عقل عملی", جستارهایی در فلسفه و کلام, 43, 2, 1390, -. doi: 10.22067/philosophy.v43i2.4147
HARVARD
نجف زاده, علی رضا. (1390). 'نظریه فلاسفه در باره چیستی و کارکرد عقل عملی', جستارهایی در فلسفه و کلام, 43(2), pp. -. doi: 10.22067/philosophy.v43i2.4147
VANCOUVER
نجف زاده, علی رضا. نظریه فلاسفه در باره چیستی و کارکرد عقل عملی. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1390; 43(2): -. doi: 10.22067/philosophy.v43i2.4147
ارسال نظر در مورد این مقاله