اعتقاد به مقامات عالی و فضائل امامان شیعه (علیهمالسلام) و باور به انجام کرامات و تصرف ایشان در امور جهان ذیل آموزه صحیح ولایت تکوینی قرار میگیرد. هنگامی که محبّان ائمه در راستای این اعتقاد ـ احتمالاً در برخی موارد عاشقانه و خالصانه ـ تلاش میکنند که بیش از حد متعارف برای امامان معتقد به مقامات شبه خدایی شده و به ثناگویی افراطی بپردازند، در واقع از عقیده حقّه ولایت تکوینی گذر کرده و به پندار غلوّ و باور نادرست تفویض گرفتار گردیدهاند. مسئله این مقاله تلاش برای شناسایی مرز میان این دو اعتقاد ـ ولایت تکوینی و تفویض ـ است.
در این نوشتار با محور قرار دادن ملاکها و معیارهای عقلی و نقلی ارزیابی میشود که مقامات امامان و تصرف در جهان به اذن خداوند متعال و در طول اراده او میباشد. اعتقاد به ولایت تکوینی امامان به عنوان امر بینُ الامرین میان تفویض و تقصیر و در واقع حد وسط میان دو نقطه افراط و تفریط قرار میگیرد. از این رو، اعتقاد به بالاترین درجه در مقامات و نقش آفرینی در امور جهان برای ائمه در دایره عبودیت منافاتی با توحید نداشته و تفویض نیز شمرده نمیشود.
کلید واژهها: غلو، تفویض، ولایت تکوینی، امر بین الامرین.
نیرومند, رضا, & مرتضوی, سیدمحمد. (1390). بازشناسی مرز تفویض از ولایت تکوینی در اندیشه شیعه. جستارهایی در فلسفه و کلام, 43(2), -. doi: 10.22067/philosophy.v43i2.11778
MLA
رضا نیرومند; سیدمحمد مرتضوی. "بازشناسی مرز تفویض از ولایت تکوینی در اندیشه شیعه", جستارهایی در فلسفه و کلام, 43, 2, 1390, -. doi: 10.22067/philosophy.v43i2.11778
HARVARD
نیرومند, رضا, مرتضوی, سیدمحمد. (1390). 'بازشناسی مرز تفویض از ولایت تکوینی در اندیشه شیعه', جستارهایی در فلسفه و کلام, 43(2), pp. -. doi: 10.22067/philosophy.v43i2.11778
VANCOUVER
نیرومند, رضا, مرتضوی, سیدمحمد. بازشناسی مرز تفویض از ولایت تکوینی در اندیشه شیعه. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1390; 43(2): -. doi: 10.22067/philosophy.v43i2.11778
ارسال نظر در مورد این مقاله