بعد وجودشناختی و معرفت شناختی الهیات سلبی در آثار عارفان ادیان و سنت های گوناگون عرفانی بر دو رکن استوار است: خدا و نفس. در الهیات یا یزدان شناسی سلبی، چنانکه از عنوان آن نیز پیداست، تأکید عارفان بر جنبه های ناشناختنی و ناگفتنی خداوند یا به تعبیر دیگر سخن از ذات خداست. از ذات ناشناختنی و ناگفتنی خدا با تعابیری استعاری نظیر تهیا، واحه، عدم یا نیستی و بی نام یاد می شود. اما در آثار برخی عارفان سده های میانه ی مسیحی، هم چون مایستر اکهارت، و نیز برخی از عارفان قدر اوّل عرفان اسلامی، همچون مولانا و شمس تبریزی، در پاره ای فقرات تأکید و تکیه از ذات خدا به سوی ذات نفس میل می کند. در آثار مولانا و اکهارت، از ذات نفس با تعابیری نظیر وحدت، بساطت، تاریکی و تهیا یاد می شود. برخی صاحب نظران نظیر دنیس ترنر، از این چرخش و این ویژگی ها بر وزان الهیات سلبی یا یزدان شناسی سلبی، از تعبیر انسان شناسی سلبی سود برده اند. در این جستار، ما بحث از این چرخش نگاه و ویژگی های پیش گفته را ذیل تعبیر فنای صفاتی بررسی می کنیم. در ادامه، نخست مهم ترین مقومات و بنیادهای اخلاقی فنای صفاتی در آثار مولانا و اکهارت را بر می رسیم و سپس به دو پیامد از مهم ترین پیامدهای پارسایانه ی فنای صفاتی، یعنی فقر و تبتل (انقطاع)، در آثار این دو عارف می پردازیم. فقر آموزه ای است که در آثار هر دو عارف، به وضوح و به کرات، دیده می شود اما تبتل از مختصات و شاید از ابداعات نظام اندیشگی و ساختار الهیاتی آثار مایستر اکهارت باشد.
کلید واژه ها: فنای صفاتی، مولانا، مایستر اکهارت، الهیات سلبی.
کاکایی, قاسم, & بحرانی, اشکان. (1390). فنای صفاتی از دیدگاه مولانا و مایستر اکهارت. جستارهایی در فلسفه و کلام, 43(1), -. doi: 10.22067/philosophy.v43i1.11271
MLA
قاسم کاکایی; اشکان بحرانی. "فنای صفاتی از دیدگاه مولانا و مایستر اکهارت", جستارهایی در فلسفه و کلام, 43, 1, 1390, -. doi: 10.22067/philosophy.v43i1.11271
HARVARD
کاکایی, قاسم, بحرانی, اشکان. (1390). 'فنای صفاتی از دیدگاه مولانا و مایستر اکهارت', جستارهایی در فلسفه و کلام, 43(1), pp. -. doi: 10.22067/philosophy.v43i1.11271
VANCOUVER
کاکایی, قاسم, بحرانی, اشکان. فنای صفاتی از دیدگاه مولانا و مایستر اکهارت. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1390; 43(1): -. doi: 10.22067/philosophy.v43i1.11271
ارسال نظر در مورد این مقاله