لذت و رنج از منظر ابن‌سینا در دانش عصب‌شناسی امکان گذار از دوآلیته حداکثری ابن‌سینا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

در شاخه­های متفاوت علوم شناختی، شناخت دقیق مغز، مدارهای مغزی، تغییرات ناشی از تجربیات فرد و ... یافته­هایی درباره لذت و رنج دارد که هر یک بخشی از نظرات ابن­سینا درباره درد و لذت را به طور علمی تایید و تفسیر می­کند. نسبی بودن ادراک درد، تاثیر حالات روحی بر آن، اقسام، عوامل، موانع و بسیاری دیگر از یافته­ها که با نظرات ابن­سینا نیز همخوانی دارد؛ تنیدگی، چندلایه و پیچیده بودن مسئله را نشان می­دهد. علوم جدید اگرچه در موضع اثبات یا تایید روح نیست اما موضع­گیری جزمی یگانه­انگاری حذف­گرا را بر نمی­تابد. همچنان که با دوگانه­انگاری حداکثری نیز ناسازگارست. برخی موضع­گیری­های ابن­سینا درخصوص نفس از آن جمله نظرات وی درباره درد و لذت و سایر شواهد  می­تواند تا حدودی امکان تفسیر متناسب­تری از دوآلیته نزد وی را فراهم نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Authors retain the copyright and full publishing rights. This is an open access article distributed under Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).

ابن‎سینا، حسین‎ بن‎ عبدالله. المبدا و المعاد. تهران: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران، دانشگاه مک گیل، 1363.
ابن‎سینا، حسین‎ بن‎ عبدالله. اشارات و تنبیهات. ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، تهران: سروش، 1382.
ابن‎سینا، حسین‎ بن‎ عبدالله. التعلیقات. بیروت: مکتبة الاعلام الاسلامی، 1404.
ابن‎سینا، حسین‎ بن‎ عبدالله. الشفا (الالهیات). قم: مکتبة آیة الله مرعشی، 1404.
ابن‎سینا، حسین‎ بن‎ عبدالله. القانون فی الطب. بیروت: دارصادر، بی­تا.
ابن‎سینا، حسین‎ بن‎ عبدالله. الهیات نجات. ترجمه و پژوهش یثربی، بی‏جا: فکر روز، 1370.
ابن‎سینا، حسین‎ بن‎ عبدالله. رساله فی الادویة القلبیة. بی­جا: بی­نا، 1404.
ابن‎سینا، حسین‎ بن‎ عبدالله. عیون الحکمه. به­تحقیق عبدالرحمن بدوی، بیروت: دارالقلم، 1980.
اوستر، مارک. «هیپنوتیزم و درد زایمان». ترجمۀ علی شریفی، تازه­های روان درمانی، شماره 1و2 (1375): 29-40.
پورنقاش تهرانی، سید سعید و الهام عربی. «بررسی نقش میانجی­گرایانه افسردگی و شدت درد در رابطه بین راهبردهای نظم­جویی هیجانی و کیفیت زندگی در افراد مبتلا به درد مزمن». مجله علوم روان شناختی، ش. 58 (1395): 235-246.  
حاتمی، محمد؛ حسنی، جعفر و میترا قاسمی. «اثربخشی درمان­شناختی- رفتاری در ذهن آگاهی، تاب‌آوری و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به درد مزمن». مجله علوم روان شناختی، ش. 51 (1393): 364-375.
حسینی، سیدعابد. «طبقه­بندی هیجانات به کمک طیف مرتبه بالای سیگنال­ مغزی»، تازه­های علوم­شناختی، ش. 2 (1391): 23-34.
خادمی، عین الله و مرتضی حامدی. «لذت و الم اخروی در فلسفه سینوی». آینه معرفت، ش. 3 (1390): 1-27.
خدیوی زند، محمدمهدی. «هیپنوتیزم، دانش، هنر یا فلسفه­ای در علوم بالینی». تازه­های روان درمانی، ش. 1 و 2 (1375): 28-18.
درویش، آذر و سهیلا علیرضا نژاد. «جنسیت،  فهم از درد و رفتار بیماری: مطالعه­ای در شهر سمنان». پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، سال ششم، ش. 20 (1398): 1-42.
رحیم پور، فروغ السادات. «رابطه قوه عاقله و مغز در آرای فلسفی و طبی ابن سینا». اندیشه دینی، ش. 37 (1389): 102-85.
رحیم پور، فروغ السادات. «مقایسه دیدگاه ابن­سینا و ملاصدرا پیرامون رابطه نفس و بدن و سنجش کارآمدی مبانی هر یک در نیل به مطلوب». خردنامه صدرا، ش. 87 (1396): 19-34.
رضایتی چران، آرمان و شهریار غریب‌زاده. «ما چقدر واقع‌گرا هستیم؟: بررسی میزان مطابقت بین ادراک ما و واقعیت بیرونی». تازه­های علوم شناختی، ش. ۲ (1401): 167-156.
رضایی دهنوی، صدیقه و دیگران. «اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌نگر بر ادارک درد و اضطراب مرگ در سالمندان». روان­شناسی پیری، ش. 4 (1398): 321-332.
سلیمانی، فاطمه. «لذت و الم از نگاه ابن­سینا». حکمت سینوی، ش. 44 (1389): 5-23.
عمادی، سیده زهرا و دیگران. «عوامل مؤثر بر تجربۀ درد در بیماران زن مبتلا به میگرن: یک مطالعه کیفی». مجله علوم روانشناختی، ش. 73 (1398): 1-15.
گایتون، آرتور. فیزیولوژی پزشکی. ترجمه حوری سپهری، تهران: اندیشه رفیع، 1387.
لاهیجی، عبدالرزاق. شوارق الالهام فی تجرید الکلام. قم: موسسه امام صادق، 1428.
نقوی، اعظم. «مطالعه کیفی ارتباط معنویت­گرایی و تاب­آوری از نگاه زنان ایرانی ساکن ملبورن (استرالیا)». مجله روان­پزشکی و روان­شناسی بالینی ایران، ش. 4 (1394): 281-296.
Büssing, A., Ostermann, T., & Matthiessen, P. F. “The role of religion and spirituality in medical patients in Germany”. Journal of Religion and Health, 44(3), (2005): 321-340.
Holm, J. E., Lokken, C., & Myers, T. C. “Migraine and stress: a daily examination of temporal relationships in women migraineurs Headache”. The journal of head and face pain, 37(9), (1997): 553-558.
Koenig, H. G. “Spirituality and depression: A look at the evidence”. Southern Medical Journal, 100(7), (2007): 737-740.
Seligman, M. Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for Lasting Fulfilling. New York: Free Press, 2010.
Seligman, M. E. P. Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. New York: Free Press, 2012.
Canada-Melzack, R., & Wall, P. D. Challenge pain. Penguin books, 1982.
Transliterated  Bibliography
Darvīsh, Āzar va Suhiylā ʿAlī Riḍānizhād. “Jinsīyat, Fahm az dard va Raftār Bīmārī: Muṭāliʿih-ī dar Shahr Simnān”. Pazhūhishnāmih-yi Madadkārī Ijtimāʿī, yr. 6, no. 20 (2020/1398): 1-42.
Guyton, Arthur. Physiology Pizishkī. Translated by  Ḥūrī Sipihrī, Tehran: Andīshih-yi Rafīʻ, 2009/1387.
ātamī, Muḥammad; Ḥasanī, Jaʻfar va Mītrā Qāsimī. “Asarbakhshī Darmānshinākhtī-Raftārī dar Zihn Āgāhī, Tābāvarī va Kiyfīyat Zindigī Bimārān Mubtalā bi Dard Muzmin”. Majalah-yi  ʻUlūm Ravānshinākhtī, no. 51 (2015/1393): 364-375.
Ḥusaynī, Sayyid ʻĀbid. “Ṭabaqihbandī Hayijānāt bi Kumak Ṭiyf Martabah Bālāy Signāl Maghzī”. Tāzih-hā-yi ʻUlūm Shinākhtī, no. 2 (1971/1391): 23-34.
Ibn Sīnā, Ḥusayn ibn ʻAbd Allāh. al-Ishārāt wa al-Tanbīhāt. Tarjamah va Sharḥ Ḥasan Malikshāhī,  Tehran: Surūsh, 2004/1382.
Ibn Sīnā, Ḥusayn ibn ʻAbd Allāh. al-Mabdaʾ wa al-Maʻād. Tehran: Mūʾassisah-yi Muṭāliʻāt-i Islāmī University of Tehran, McGill University, 1985/1363.
Ibn Sīnā, Ḥusayn ibn ʻAbd Allāh. al-Qānūn fī al-Ṭib. Beirut: Dār Ṣādir, s.d.
Ibn Sīnā, Ḥusayn ibn ʻAbd Allāh. al-Shifāʾ(Ilāhīyāt). Qum: Maktaba Āyat Allāh Marʻashī, 1984/1404.
Ibn Sīnā, Ḥusayn ibn ʻAbd Allāh. Ilāhīyāt Najāt. Translated by  Yathribī, s.l. Fikr Rūz, 1992/1370.
Ibn Sīnā, Ḥusayn ibn ʻAbd Allāh. Risālah fī al-Adwīya al-Qalbīya. S.l. s.n. 1984/1404.
Ibn Sīnā. Ḥusayn ibn ʻAbd Allāh. al-Taʿlīqāt.  Beirut: Maktaba al-Iʻlām al-Islāmī, 1984/1404.
Ibn Sīnā. Ḥusayn ibn ʻAbd Allāh. ʿUyūn al-Ḥikmah. Taḥqīq ʻAbd al-Raḥmān Badawī, Beirut:  Dār al-Qalam, 1980/1400.
ʻImādī, Sayyīdih Zahrā et al.  “ʻAvāmil Mūʾathir bar Tajrubih dard dar Bimārān Zan Mubtalā bi Mīgrin: Yik Muṭāliʿih Kiyfī”. Majalah-yi  ʻUlūm Ravānshinākhtī, no. 73 (2020/1398): 1-15.
Khādimī, ʻAyn Allāh, Murtaḍā Ḥāmidī. “Lazzat va Alam Ukhravī dar Falsafah-yi Sīnavī”. Āynih Maʿrifat, no. 3 (2012/1390): 1-27.
Khadīvī Zand. Muḥammad Maḥdī. “Hypnosis, Dānish, Hunar yā Falsafah-ī dar ʻUlūm Bālīnī”. Tāzih-hā-yi Ravān Darmānī, no. 1-2 (1956/1375): 18-28.
Khānzādih, Muṣṭafā et al. “Rābiṭah-yi Ṭarḥvārih-hā-yi Hayijānī bā Idrāk dard dar Sālmāndān: Naqsh Mīyānjī Naẓmjbakhshī Hayijānī”. Ravānshināsī Pīrī, no. 4 (2021/1400): 331-343.
Lāhījī, ʻAbd al-Razzāq. Shavāriq al-Ilhām fī Sharḥ Tajrīd al-Kalām. Qum: Mūʾassisa al-Imām al-Ṣādiq, 2007/1428.
Naqavī, Aʻẓam. “Muṭāliʿih Kiyfī Irtibāṭ  Maʿnavīyatgirāyī va Tābāvarī az Nigāh Zanān Irānī Sākin Melbourne (Australia)”. Majalah-yi  ʻUlūm Ravān Pizishkī va Ravānshināsī Bālīnī Irān, no. 4 (2016/1394): 281-296.
Oster, Mark .“Hypnosis va Dard Zāyimān”. Translated by  ʿAlī Sharīfī, Tāzih-hā-yi Ravān Darmānī, no. 1-2 (1997/1375): 29-40.
Pūrnaqāsh Tehranī, Sayyid Saʿīd  va Ilhām ʻArabī. “Barrisī Naqsh Mīyānjīgarāyānih Afsurdigī va Shidat Dard dar Rābiṭah-yi biyn Rāhburd-hā-yi Naẓmjūyī Hayijānī va Kiyfīyat Zindigī dar Afrād Mubtalā bi Dard Muzmin”. Majalah-yi  ʻUlūm Ravānshinākhtī, no. 58 (2017/1395): 235-246.
Raḥīmpūr, Furūgh al-Sādāt. “Muqāysih-yi Dīdgāh-i Ibn Sīnā va Mulāṣadrā Pirāmūn Rābiṭah-yi Nafs va Badan va Sanjish Kārāmadī Mabānī har Yik dar  Niyl bi Maṭlūb”. Khiradnāmah-yi Ṣadrā, no. 87 (2017/1396): 19-34.
Raḥīmpūr, Furūgh al-Sādāt. “Rābiṭah-yi Quvih ʻĀqilih va Maghz dar Ārāʾ Falsafī va Ṭibī Ibn Sīnā”. Andīshih-yi Dīnī, no. 37 (2011/1389): 85-102.
Riḍāyī Dahnavī, Ṣidīqih et al.  “Asarbakhshī  Ravāndarmānī Musbatnigar bar Idrāk dard va Iżtirāb Marg dar Sālmāndān”. Ravānshināsī Pīrī, no. 4 (2020/1398): 321-332.
Riżāyatī Charān, Ārmān va Shahrīyār Gharībzādih. “Mā Chiqadr Vāqiʻgirā Hastīm? Barrisī Mīzān Muṭābiqat Biyn Idrāk mā va Vāqiʻīyat Bīrūnī”. Tāzih-hā-yi ʻUlūm Shinākhtī, no.2 ((2022/1401): 156-167.
Sulaymānī, Fāṭimah. “ Lazzat va Alam az Nigāh Ibn Sīnā”. Ḥikmat Sīnavī, no. 44 (2011/1389): 5-23.
CAPTCHA Image