مفهوم مرگ الهامبخش تأملات فلسفی متعددی درباره وجود انسان است که در نوع نگرش و نحوهی زندگی انسان تأثیرگذار است. ملاصدرا و یاسپرس به عنوان دو فیلسوف اصالت وجودی، به مساله مرگ و ابعاد آن توجه داشتهاند. از مقایسه آرای این دو فیلسوف که با رویکرد تطبیقی و تحلیلی صورت گرفته است، این نتایج حاصل میشود که یاسپرس فارغ از نگاه دینی و عرفانی، مواجهه انسان با مساله مرگ را به عنوان یک موقعیت مرزی، از موثرین عوامل شکلگیری هویت و یافتن خود اصیل انسانی میداند. وی با تمایز قائل شدن بین مراحل سهگانه وجود تجربی انسان با مرتبه اگزیستنز بر این باور است که انسان در مرتبه متعالی اگزیستنز قابلیت درک جاودانگی یا به تعبیری «نامیرایی» و «تجربه ابدیت» دارد و بدون داشتن بعد مجرد میتواند آن را در طول حیات خود تجربه نماید. از سوی دیگر مرگ و فناناپذیری از نظر ملاصدرا مفهومی گسترده و نظاممند دارد که برگرفته از مبانی فلسفی و دینی وی است؛ در فلسفه صدرایی میان تجرد نفس و جاودانگی آن ملازمتی برقرار است و نفس دارای مراتب وجودی مختلف است که با حرکت جوهری خود و طی مراتب تکاملی وجودی به مراتب تجرد دست مییابد و نه تنها با نابودی بدن از بین نمیرود بلکه همواره به دلیل مجرد بودن، همواره جاودان و فناناپذیر خواهد بود. وی جاودانگی را امری تشکیکی دانسته که هم در این دنیا با مرگ ارادی و هم بعد از زندگی دنیوی مطرح است.
زارع, الهه, & پیش بین, اعظم سادات. (1402). مقایسه «نامیرایی» از نظر یاسپرس و «فنا ناپذیری» از نظر ملاصدرا. جستارهایی در فلسفه و کلام, 55(2), 89-114. doi: 10.22067/epk.2023.78171.1156
MLA
الهه زارع; اعظم سادات پیش بین. "مقایسه «نامیرایی» از نظر یاسپرس و «فنا ناپذیری» از نظر ملاصدرا", جستارهایی در فلسفه و کلام, 55, 2, 1402, 89-114. doi: 10.22067/epk.2023.78171.1156
HARVARD
زارع, الهه, پیش بین, اعظم سادات. (1402). 'مقایسه «نامیرایی» از نظر یاسپرس و «فنا ناپذیری» از نظر ملاصدرا', جستارهایی در فلسفه و کلام, 55(2), pp. 89-114. doi: 10.22067/epk.2023.78171.1156
VANCOUVER
زارع, الهه, پیش بین, اعظم سادات. مقایسه «نامیرایی» از نظر یاسپرس و «فنا ناپذیری» از نظر ملاصدرا. جستارهایی در فلسفه و کلام, 1402; 55(2): 89-114. doi: 10.22067/epk.2023.78171.1156
ارسال نظر در مورد این مقاله