نشریه های علمی انتشارات
اطلاعات شماره: شماره ۲/۸۲ - بهار و تابستان ۱۳۸۸

عنوان مقاله: تبیین تربیت دینی ظاهرگرا و نقد آن براساس جریان عقل گرا



DOI: 10.22067/islamic philosop.v0i0.3176

چکیده
ظاهرگرایی و عقل گرایی به عنوان دو جریان تاثیرگذار در آرا و افکار فرهنگی و اجتماعی در تاریخ تفکر اسلامی مطرح است. تعلیم و تربیت نیز به عنوان یکی از مقولات فرهنگی از این جریان های فکری متاثراست. سؤالی که مطرح است این است که آیا جریان ظاهرگرای اسلامی توانایی ارائه یک نظریه تربیتی تمام عیار را برای تربیت دینی دارا است. برای پاسخ دادن به این سؤال، در این مقاله به بررسی تاثیرجریان ظاهرگرای اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت در زمینه اهداف، اصول، محتوا و روش های تربیت پرداخته شده و سپس به نقد این جریان تربیتی از دیدگاه عقلگرای اسلامی اقدام گردیده است.
کلیدواژه ها: ظاهرگرایی، عقلگرایی، تربیت دینی، تربیت اسلامی، نقد.



دریافت نسخه XML

تمام متن: PDF
دانلود : 3315

بازدید: 950

تاریخ دریافت: 1389/04/14 , تاریخ پذیرش: 1389/04/14 , تاریخ انتشار: 1389/04/14

ایمیل این مقاله (نیازمند ورود )
ایمیل به نویسنده (نیازمند ورود )